شجره طیبه صالحین تهران

📚محتوای تربیتی معرفتی و مهارتی ویژه مربیان تربیتی

📩انتقادات و پیشنهادات ،تبلیغ و تبادل
@salehin_m


💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «74»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه7

✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)

📚 با هرکس ، همان‏طور که آمده ، برخورد می‏کنند !

🔸 ما سازنده صورت باطن خود هستیم . صورت ظاهرمان را خودمان نمی‌سازیم امّا صورت باطن‌مان را خودمان می‌سازیم و جا دارد که در قیامت ، بر طبق صورت باطن ما با ما رفتار کنند .

🔹 من یک مثال بزنم ؛ تا حالا شده است مثلاً در منزل‌تان یک حیوان کثیفِ متعفّن بیاید و شما آن را احترام کنید و آن را در اتاق مهمان‌خانه ببرید و از او پذیرایی کنید ؟ حتّی از این هم ساده ‏تر ؛ اگر کسی به شکل حمار بیاید ، با او چطور رفتار می‏کنید ؟! برای حمار طویله درست می‌کنید . غذای حیوان مخصوص است و جایش هم مخصوص است . من این مثال‌ها را می‌زنم تا خوب متوجّه شوید که عدل الهی درست است . در نشئات دیگر هرطور خودمان را ساخته باشیم ، بر طبق ساخته ما ، با ما عمل می‌کنند .

🔸 نمی‌شود كسي در اين دنيا هر جنایتی و هر کار زشتی انجام دهد ، بعد در قیامت از صدر نشینان بهشت قرار بگیرد . لذا جهت اینکه در باب #تربیت و ادب تکیه می‌شود ، این است که اهل معرفت می‌گویند . آن‏ها مي‌گويند : تو سازنده صورت باطني غیبی‌ات هستی . وقتی‏که از اين دنيا رفتی ، این صورت می‌ماند و آن صورت غيبي باطني ، در برزخ و قيامت ظاهر می‌شود .

#استاد_اخلاق

📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 @salehintehran
12 ساعت پیش

📌مطابق آمارها، حمله به تاسیسات آرامکو بزرگترین اختلال در عرضه نفت تاریخ را ایجاد نمود.
〽️با این حمله که اتفاق افتاد در صورت به طول انجامیدن یک ماهه تعمیرات و بازسازی و بدون احتساب هزینه بازسازی وتعمیرات، عربستان حدود 11.5 میلیارد دلار خسارت دیده است
☑️☑️حداقلی ترین نتیجه این حمله می تواند کمک به ایجاد صلح در منطقه، از طریق بازدارندگی عربستان در دامن زدن به جنگ با یمن یا هر کشور دیگری توسط خریداران نفت این کشور است.
@salehintehran
12 ساعت پیش

🔰 پیش بزرگان حرف بشنوید🔰

⭕️ گروه پرسش و پاسخ خودشناسی

@salehintehran
12 ساعت پیش

📌 کتابی برای پدر و مادرها و مربّیان
🔺 عرضه کتاب تربیت ماندگار به بازار

💠برای آشنایی با مسائل صحیح تربیتی ، کمبود کتابی که ضمن متقن بودن محتوای آن حاوی نکات کاربردی باشد احساس می‌شد. کتابی که هم برای پدر و مادرها مفید فایده باشد و کلیدهای تربیت صحیح فرزندان را به دستشان بدهد و هم مرجعی برای مربّیان و معلّمان محسوب شود.
📖 مجموعه‌ی کانون دانش پژوهان نخبه که دارای بیش از ۲۵ سال سابقه‌ی کار تربیتی است، با تحقیقات گسترده در بیانات مقام معظّم رهبری ، سعی کرده نکات کلیدی و کاربردی تربیت را برای والدین، مربیان، معلّمان و مسئولین از بیانات ایشان استخراج و در قالب کتابی با ۱۰ فصل تدوین نماید.

💳 درگاه #خرید کتاب
🔸 به همراه ۲۰ درصد تخفیف تا آخر شهریور ماه
🔷 با ارسال رایگان به تمام نقاط کشور
❇️ http://shop.toluehagh.ir
📚 آشنایی بیشتر با کتاب و خرید عمده از انتشارات:
❇️ http://nashretoraath.ir
🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹🔸🔹

❇️ @salehintehran
12 ساعت پیش
✔️برداشتی از نکات مهم درباره‌ی دیدار اساتید و فارغ‌التحصیلان دوره‌ی تخصصی #مهدویت با رهبر معظم انقلاب در تاریخ 18/4/1390

1- مهدویت و تبیین جایگاه این موضوع در جامعه

✔️ایشان تأکید کردند که جامعه‌ی اسلامی باید این جایگاه را نه به عنوان یک بحث فرعی و حاشیه‌ای، که در حلقه‌ی اصلی معارف عالیه‌ی دینی به‌خوبی #بشناسد. مهدویت نتیجه و میوه‌ی نبوت در همه‌ی ادیان و غایت بعثت همه‌ی انبیاء الهی است.

2- همیشه به یاد او باشیم

✔️مخاطب سخنان رهبری اساتید و مدیران مراکز علمی و آموزشی هستند؛ چه در حوزه و چه در دانشگاه. مخاطب این سخن دولت هم هست و نیز جامعه. همه باید به قدر وسع خود در این زمینه بکوشند و به مهدویت بها بدهند و از آن شانه خالی نکنند.
متأسفانه نگاه ما به مهدویت متناسب با جایگاه حقیقی آن نیست. عده‌ای آن را وضعیتی در آینده‌ای دور می‌دانند. عده‌ای نیز فقط آن را مایه‌ی رسیدن به نعمات بیشتر می‌دانند. عده‌ای هم نگاهشان به امام زمان(عج) نگاه به کسی است که با توسل به او در وقت مشکلات، می‌توان از سختی‌ها و شدائد رهایی یافت. یقیناً ایشان دادرس مردم است و دادرسی امام از مستضعفان و محرومان امری مسلم است، ولی ما هم وظیفه داریم که امام را یک راهنما و #یک_رهبر بدانیم و این را باور داشته باشیم، نه این‌که هر وقت مشکلی داشتیم به ایشان مراجعه کنیم. #ما_باید_همیشه_به_یاد_او_باشیم و بیندیشیم که شیوه و روش مطلوب ایشان چیست تا بر اساس آن رفتار کنیم.
گروهی دیگر مهدویت را فقط با عدالت می‌شناسند. یقیناً وقتی حضرت ظهور کنند، عدالت را برپا می‌کنند. عدالت با نام امام مهدی(عج) گره خورده است، اما باید توجه داشت که #غایت_ظهور حضرت برای عدالت نیست، بلکه برای #انسان‌سازی و سعادت است. امام‌خمینی (رحمه‌الله) بارها این مطلب را گوشزد کرده‌اند که غایت اسلام عدالت نیست، بلکه عدالت ابزار سعادت است. رهبر معظم انقلاب نیز در سخنانشان تأکید داشته‌اند که موضوع مهدویت را باید درست بشناسیم. عدم شناخت صحیح در این باره باعث آسیب است و باید درباره‌ی آن هوشیار بود.

3- وظیفه‌ی ما انتظار است.

✔️لزوم داشتن نگاهی #عالمانه، نقادانه و علمی به موضوع مهدویت است؛ نگاهی که در برابر دیدگاه‌های جاهلانه و عامیانه قرار دارد. دیدگاه جاهلانه یک تبیین احساسی و خیالی و بازاری از مهدویت ارائه می‌دهد. خرافاتی را بیان می‌کنند و از این طریق عده‌ای را دور خود گرد می‌آورند و گمان می‌کنند که بیانشان و شیوه‌شان حق است. خودشان دچار توهم شده‌اند و دیگران را هم متوهم می‌کنند. این اتفاقی است که متأسفانه گاهی در جامعه‌ی ما رخ داده است و ما باید سازوکار مناسب برای حل و فصل آن را تدارک ببینیم تا جامعه را برای معرفی درست مهدویت آماده کنیم.
البته نگاه عامیانه و جاهلانه گاهی مصادیق سیاسی هم پیدا می‌کند. افرادی حول محور یک آموزه‌ی خرافی گرد هم می‌آیند و جریانی سیاسی ایجاد می‌کنند و به سوءاستفاده از آن می‌پردازند.

از دیگر خلأهای جدی در عرصه‌ی تبیین نگاه عالمانه به مهدویت، نبودِ برنامه‌ریزی دقیق و علمی برای آموزش این موضوع در دانشگاه‌ها و برای جوانان است. این سؤال را باید از مسئولان وزارت علوم و مدیران دانشگاه‌ها پرسید که کدام واحد درسی در این مراکز عهده‌دار آشنا کردن دانشجویان ما با مهدویت به شیوه‌ای علمی و تخصصی است؟
* یکی دیگر از مطالبی که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید کردند، تلقی جامعه درباره‌ی #زمان_ظهور بود. بخشی از بیانات ایشان ناظر بر این مطلب بود که نمی‌شود برای ظهور وقت تعیین کرد. البته که ما نباید ظهور را نادیده بگیریم، بلکه باید هر لحظه آماده باشیم. اما این احتمال هم وجود دارد که ظهور در آینده اتفاق بیفتد. ما باید وظیفه‌ی خود را انجام دهیم که همان انتظار است. در روایات آمده است: «لا یضرّه تَقَدُّمَ هذا الأمر أو تَأخَّرَهُ»؛ کسی که اعتقادش درست است، فرقی ندارد که ظهور زود باشد یا دیر. تعبیر دیگری در روایات ما آمده است: «کَذِب الوَقّاتُونَ»؛ این‌که کسانی بیایند و ادعا کنند ظهور بسیار نزدیک است و به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. این‌ها آسیب‌هایی است که رهبر انقلاب نسبت به آن نهی کرده‌اند.

4- متوهم و منحرف!

✔️نکته‌ی کلیدی و بسیار مهم دیگری که رهبری به آن اشاره فرمودند، بحث تطبیق بود. روایاتی نقل شده که از اشخاص و ویژگی‌هایی را به عنوان نشانه‌های ظهور نام برده‌اند. نخست این‌که همین روایات نیازمند مطالعه و بررسی عالمانه است و باید روایات قوی و ضعیف را از هم تفکیک کرد. دوم این‌که تطبیق دادن این نشانه‌ها بر مصادیق، یکی از #خطاهای_فاحش و بزرگ است که در چند ماه گذشته در جامعه‌ی ما اتفاق افتاد. افراد این نشانه‌ها را بر مصادیقی تطبیق می‌دهند، اما پس از مدتی این مصادیق تغییر می‌کند یا این‌که معلوم می‌شود آن‌طور نیست که گفته بودند. این‌ها باعث دل‌زدگی مردم از مهدویت می‌شود و این آسیب است.

⭕️ @salehintehran
2 روز پیش

#حدیث

💠 امیرالمؤمنین علیه السلام

🔹العالِمُ مَن لا يَشبَعُ مِنَ العِلمِ وَ لا يَتَشَبَّعُ بِهِ
🔰دانشمند،كسى است كه از دانش،سيرى نپذيرد و به سيرى از آن نيز وانمود نكند .

📙غررالحکم،ح 1740


🆔 @salehintehran
2 روز پیش
#پرسمان_صالحین 461
➖➖➖➖➖
❓❓سلام برای چلوگیری از فحش دادن متربی چه راهکاری دارید؟

➖➖➖➖➖
🍀🍀
با سلام خدمت شما پرسشگر محترم
ابتدا باید جلساتی در مورد مذمت فحش دادن و ناسزاگویی و پیامدهای دنیوی و اخروی آن از جمله تحریک دیگران به ناسزاگویی متقابل، ایجاد دشمنی، ایجاد نفاق و دورویی، مایه فسق بودن، اجابت نشدن دعا و... و اینکه بعضی از فحش ها حرام نیز می باشد و همین طور اینکه فحش دادن از خصایص زشت انسان های ضعیف و عاجز است، صحبت کنید. از سوی دیگر می بایست از مزیت های شرم و حیا داشتن و عزت و احترامی که به دنبال دارد و اینکه مؤمنی که مورد فحاشی قرار گرفته و مقابله به مثل نکردهاست، به خاطر این تحمل کردن دارای ثواب خواهد بود، صحبت کنید تا متربی به تفکر در این زمینه وادار شود.
در آن جلسه حتما از روایات متعددی که در زمینه فحاشی وجود دارد استفاده کنید. در مرحله بعد ریشه های فحش دادن را مطرح کنید که ریشه ها و عوامل فحش دادن سه چیز است: غضب، شوخی و عادت. برای ترک فحاشی، سه راهکار در روایات آمده است:
اول) انسان از مقدمات پیدایش غضب اجتناب کند تا نسبت به مؤمنان به خشم نیاید.
دوم) خشم خود را کنترل کند تا بر آن مسلط بشود تا منجر به ناسزاگویی نشود.
سوم) از معاشرت با افراد اهل فسق و فساد و لاابالی بپرهیزد.
در مقام اداره جلسات گروهی، زمانی که فحش دادن به صورت موردی و نه مستمر از یک متربی سر می زند، بهتر است در جمع گروه تا جایی که امکان دارد نسبت به آن تغافل کنید و بعد از جلسه، تذکر خصوصی بدهید. در مقابل، در مورد فردی که دائما فحش بر روی زبان او می باشد، برنامه ویژه ای داشته باشید، به صورتی که بعد از هر صحنه ای که حرف زشتی زد به او تذکر دهید که می توانستی به جای این حرف زشت، فلان حرف محترمانه را می زدید و خود را عزیزتر و محترم تر کنید. همچنین نسبت به کلماتی که بوی بی احترامی می دهد و در شأن بچه ها نیستند هم ابراز بیزاری کنید تا نوبت به فحش نرسد. سعی کنید ریشه ها و آثار فحش دادن را در حلقه ها به بحث بگذارید و همه نظر بدهند و سرگروه هم نظرات را هدایت کند و آن را جمع بندی کند.


🔅موفق و موید باشید.
..............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
2 روز پیش

#سخن_نگاشت
شاخصه مربی
كسانى مى‌توانند مربى انسان‌ها باشند كه به دردها و درمان‌ها و به وضع روحيه‌ها آگاهى داشته باشند.
آگاهى از دردها و درمان‌ها را بايد از وحى - از كتاب و سنت -بدست آورد؛ چون اوست كه از استعدادهاى انسان و قلمرو استعدادهاى او و از قانون‌هاى حاكم بر اين دو آگاه است و درگيرى‌ها و دردها و درمان‌ها و راه حل‌ها را مى‌شناسد.
براى شناخت روحيه‌ها مى‌توان از تجربه و برخورد، از آموزش و تعلم و از لطافت روحى و فرقان استفاده كرد.
اين فرقان، روحيه‌ها را از يكديگر جدا مى‌كند و وضع و زمينه و طرز برخورد را مشخص مى‌نمايد؛ چون همه را نمى‌توان با يك چوب پيش برد و با يك روش تربيت كرد.مربى به وحى و فرقان نيازمند است.
مسئولیت_و_سازندگی ص55
.............
✅کانال محصولات صالحین:
🆔 @salehinproducts
2 روز پیش

🎥 #تماشایی | پیش به سوی خوبی‌ها


🌷 #امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر با اخلاق خوب مدارا، محبت و خیلی راحت و آرام☺️

🌺 #خوبی_از_خودتونه

@salehintehran
3 روز پیش
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «73»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه7

✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)

📚 تلاش برای آدم ماندن !

🔸 اینکه انبیا و اولیا آمدند نفس را هدف ‌گیری کردند ، نفس به معناي قواي سه ‏گانه كه وهم ، شهوت و غضب است ، جهت این بوده که می‌خواستند كساني که در این دنيا صورت انسان دارند در برزخ و قيامت صورت‌شان عوض نشود .

#استاد_اخلاق

📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🕹🆔 @salehintehran
3 روز پیش

#کلام_علما

💠حاج میرزا اسماعیل دولابی

🔹محبت و عزاداری بر امام حسین (علیه السّلام) انسان را زود به مقصد می رساند.

@salehintehran
3 روز پیش

🔉گام دوم انقلاب
👤استاد محمدجواد اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه گام دوم
✅ جلسه چهارم: شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ی انقلاب اسلامی


#کلاس_مجازی #صوتی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#مقام_معظم_رهبری
#تمدن_اسلامی
@salehintehran
4 روز پیش

💠گام دوم انقلاب
👤استاد محمدجواد اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه گام دوم
✅ جلسه چهارم: شعارهای جهانی، فطری، درخشان و همیشه‌زنده‌ی انقلاب اسلامی

#کلاس_مجازی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#مقام_معظم_رهبری
#تمدن_اسلامی
@salehintehran
4 روز پیش

#حدیث

🔷 امیرالمؤمنین عليه السلام

🔹اصبِر عَلى مَرارَةِ الحَقِّ وَ إيّاكَ أن تَنخَدِعَ لِحَلاوَةِ الباطِلِ

🔹 بر تلخىِ حق، شكيبا باش و زنهار از اين كه به شيرينى باطل، فريب خورى !

📙غررالحکم؛ ح 2472

@salehintehran
4 روز پیش
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «72»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه7

✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)

📚 معنای ادب ظاهر

🔸 ملکات به‏ وسیله اعمال ساخته می‌شوند . مسأله مربوط به اعمال ، #تربیت و تأدیب است . اينکه انسان خودش را #تربیت و ادب کند . اوّل ادب ظاهر مطرح است . ادبِ ظاهر يعني عمل و تأدیب آن يعني محدود كردن عمل به آنچه رضای خدا در او است . من کاری با این ندارم ، من فقط سراغ حلال و حرام می‌روم . عمل حرام انجام ندهد . اگر شهوت بی‌بند و بار باشد ، خوک است . غضب بی‌بند و بار باشد ، گرگ است . حقّه بازی و کلک ملکه‌ شود ، شیطان است .

#استاد_اخلاق

📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
@salehintehran
5 روز پیش

#معرفی_کتاب

رقصی چنین میانه میدانم آرزوست
یکی از جذاب‌ترین کتب نوشته شده با موضوع شهید چمران، کتابی است با عنوان «رقصی چنین، میانه میدانم آرزوست». این کتاب حاوی نیایش‌ها و خاطرات شهید چمران است و با مقدمه برادر ایشان آغاز می‌شود.

@salehintehran
5 روز پیش

امام علی علیه السلام:

خردمند کسی است که دمی را در کارهای بی فایده هدر نمی دهد
العاقِلُ مَن لايُضيعُ لَهُ نَفَسًا فيما لايَنفَعُهُ

غررالحكم، حدیث2163

🆔 @salehintehran
5 روز پیش

🔉گام دوم انقلاب
👤استاد محمدجواد اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه گام دوم
✅ جلسه سوم: پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عصر جدید عالم


#کلاس_مجازی #صوتی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#مقام_معظم_رهبری
#تمدن_اسلامی


🆔 @salehintehran
6 روز پیش

💠گام دوم انقلاب
👤استاد محمدجواد اخوان
🌿موضوع کلاس: بررسی و تبیین بیانیه گام دوم
✅ جلسه سوم: پیروزی انقلاب اسلامی؛ آغازگر عصر جدید عالم

#کلاس_مجازی
#بیانیه_گام_دوم_انقلاب
#مقام_معظم_رهبری
#تمدن_اسلامی

🆔 @salehintehran
6 روز پیش

امام هادى عليه السلام:

هر كه دوستى و انديشه اش را در اختيار تو گذاشت، تو نيز اطاعتت را در اختيار او گذار
مَن جَمَعَ لَكَ وُدَّهُ و رَأيَهُ فَاجمَعْ لَهُ طاعَتَكَ

ميزان الحكمه جلد6 صفحه510

🆔 @salehintehran
6 روز پیش

#موفقیت

چرا مردم کارهای خود را نیمه کاره رها می کنند؟👆👆👆
🆔 @salehintehran
6 روز پیش
💾 #سلسله_مباحث_تربیتی_اخلاقی «71»
🌍 #تربیت_و_مربیان_تربیتی #جلسه7

✅ #آقامجتبی_تهرانی(ره)

📚 صورتی زشت‏ تر از خوک و میمون⁉️

🔸 در یک روایت ، مسأله ترکیب ملکات در ساختن صورت باطنی و غیبی انسان مطرح شده است که اگر هم شهوت و هم غضب برای انسان ملكه شده باشد ، صورتش چطور می‌شود ؟ حتّی اگر وهم نیز با این‏ها ملكه شده باشد که مربوط به مسأله شیطنت است فرد چه صورتی پیدا می‏کند ؟ یعنی وقتي این‌ها با هم جمع شود انسان به چه شكلي در مي‌آيد ؟ این ملکات منشأ آن می‌شود که صورت ملکوتی انسان ، شکل عجیبي پیدا کند .

🔸 لذا در روايتي آمده که پیغمبر اکرم فرمود : «قال رسول الله (صل ‌الله‌ علیه‌ و آله‌ و سلم) : یحشر بعض الناس علی صور تحسن عنده القرده و الخنازیر»؛[8] بعضی از مردم بصورتی محشور میشوند که صورت میمون و خوک پیش آن‌ها زیبا است . وقتی محشور می‌شوند ، صورت عجیبی پیدا می‌کنند ! این برای همان ملکات است .

#استاد_اخلاق

📚مربیان تربیتی انقلابی نخبه تهران📚
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 @salehintehran
1 هفته پیش
1_29053831.pptx
✅پاورپوینت مسابقه ای راه کربلا
#ویژه مبلغان ومربیان
#محرم
@salehintehran
1 هفته پیش
#حدیث

💠 امام_حسین علیه السلام

🔺یا ابنَ آدَمَ! اُذکُر مَصرَعَکَ وَ فی قَبرِکَ مَضجَعَکَ وَ مَوقِفَکَ بَینَ یَدَیِ اللهِ، تَشهَدُ جَوارِحُکَ عَلَیکَ

🔻ای فرزند آدم! یاد کن مرگ خویش را، و خوابیدن خود را در قبرت، و ایستادن خود در برابر خدا را، در حالی که اعضایت علیه تو شهادت می دهند.

📙ارشادالقلوب، ج ۱، ص۷۴

@salehintehran
1 هفته پیش
دریافت سروش پلاس