نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت


💢یک زمانی، معلمش به او گفت تو هیچی نمیشی!! ولی ... (مطلب ارسالی)

•┈┈•❀🍃🌼🍃❀•┈┈•
🌟 کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت 👈 sapp.ir/nokat_tadris
1 ماه پیش
👌سه مهارتی که هر مدرس باید بداند.

🔹مطلب فوق به همراه مطالب و نکات دیگر در کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت 👈 sapp.ir/nokat_tadris

◀️ کانالی ویژه استادان
sapp.ir/ostadan_va_nokhbegan
10 ماه پیش
آموزش هایلایت #دستیارپژوهش

🤔 چطوری بخش هایی از متن یه گزارش یا پایان نامه رو ابتدا مشخص و بعد توی فایل Word جدید انتقال بدیم؟!

🤔 چطوری تعداد واژه های هایلایت شده متنمون رو بشمریم؟!

🖥 آموزش استفاده از Highlight در MS Word
10 ماه پیش
🇮🇷 معرفی موتور جستجوی علم نت

✅ علم_نت یک جویشگر علمی فارسی است که با رویکردی شبیه به گوگل اسکالر و با تمرکز بر اسناد علمی فارسی طراحی شده است. این جویشگر سایت های نمایه کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، انسانی، سیویلیکا، ایرانداک و همچنین سایت های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و در قالب یک جویشگر تخصصی و یکپارچه در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

✅ در حال حاضر از طریق علم نت امکان جستجو در اطلاعات بیش از 4.5 میلیون سند علمی شامل کتاب، مقاله و پایان_نامه فراهم شده است.

https://elmnet.ir/
10 ماه پیش
🔍 تحقیق جالبی از دانشگاه استنفورد:

✅ در تشویق روی هوش تاکید کنیم یا روی تلاش ؟ فرق آنها چیست؟

این تحقیق روی دانش آموزان انجام شده ولی در مورد دانشجویان هم صدق می کند(مطلب ارسالی)

🔹برای دیدن سایر مطالب ارسالی آموزشی به کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت مراجعه فرمایید 👈 sapp.ir/nokat_tadris

🔸کانالی ویژه استادان ▶ @ziafateostadan
11 ماه پیش
🌱 ۶ تکنیک برای مرور درس ها در کلاس و افزایش موفقیت شاگردان در امتحانات (قسمت دوم)

🌟 کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت 👈 sapp.ir/nokat_tadris
11 ماه پیش
🌴۶ تکنیک برای مرور درس ها در کلاس و افزایش موفقیت شاگردان در امتحانات (قسمت اول)

🔹کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت 👈 sapp.ir/nokat_tadris
11 ماه پیش
استاد عزیز، لطفا" عصبانی نشوید! (ارسالی از یکی از اساتید)

🌟 کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیت 👈 sapp.ir/nokat_tadris
12 ماه پیش
🐦 انیمیشن_کوتاه و فوق العاده زیبا "Piper" برنده اسکار بهترین انیمیشن کوتاه 2016
1 سال پیش
💝 حرف دل

آن کس که خودش تهی است چگونه دیگران را سرشار و سیراب نماید؟ کسی که متاعی ندارد، کجا خریداری پی او می آید؟
نه انس و خلوتی، نه طهارت و معنویتی، نه دانش و مهارت ی و... چگونه این آدم به درد بچه‌های مردم بخورد؟
کجا بیدار سازد غافلی را غافل دیگر؟
نه جانم!
با این حال و اوضاعی که من و تو داریم، نه تنها در کنارمان کسی تربیت نخواهد شد، بلکه بی عملی و بیحاصلی مان، دانش آموز را هم به رکود و درجازدگی خواهد کشاند.
باید خودت را بسازی. مجهز شوی. پر شوی. بالا بیایی. مهارت پیدا کنی...
راه دیگری ندارد
1 سال پیش
🔑 کلید تدریس 🔑

⭕فن بیان و سکوت یک معلم حین تدریس:
🔹️در هنگام تدریس ،شمرده شمرده صحبت کردن و استفاده از کلمات و جملاتی که در خور سطح دانشجویان باشد بسیار موضوعیت دارد. سکوت بین کلمات وجملات وایجاد وقفه ای دراین بین بسیار لازم است که همه ما این سکوت را با نام مکث میشناسیم.

🔹️اگر شما بدون وقفه و لاینقطع سخن بگویید قطعا شنونده شما از فهم کلام باز می ماند. پس رعایت سکوت های لحظه ای در هنگام سخن گفتن واجب و ضروریست

🔹️اما اگر بدون هیچ ضرورت و وجوبی سکوت کنید قطعا باعث کسالت و خستگی مخاطبت میشود.
1 سال پیش
e491ec8f7133cd2b8155198bff33dadb718c6c60.pdf
مقاله
معلمی و مدرسی بدون خلاقیت، تقریبا" یعنی هیچ
1 سال پیش
مدرس کارآمد
🔹️اولین جلسه تدریس مهم است پس آن را از دست ندهیم. باید از همان آغاز توجه دانشجویان را جلب کنیم و علاقه ی آن ها را برانگیزیم.

🌟کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیتsapp.ir/nokat_tadris
1 سال پیش
🔑 کلید تدریس:🔑
👌🏻 هفت راهکار برای رقابت سالم بین دانشجویان

1️⃣ همه باید شانس پیروزی داشته باشند.
2️⃣ زمان رقابت هرچه کوتاه تر باشد بهتر است.
3️⃣ در هر زمان رقابت فقط بر سر یک چیز.
4️⃣ قولی که دادید عمل کنید.
5️⃣ رقابت کنند که چی؟
6️⃣ مراقب شکست خوردگان در رقابت باشید.
7️⃣ این چهار کار را انجام دهید:
👈 کاملا توضیح دهید که جایزه چیست و برندگان رقابت به چه چیزی می رسند.
👈 کاملا توضح دهید که چه کارهایی باید انجام دهند و هیچ نقطه ی مبهمی نگذارید.
👈 زمان شروع و پایان رقابت را به وضوح مشخص کنید.
👈 در حین رقابت یادآوری و تبلیغات کنید.

🔹 کانال نکات طلایی تدریس، تحقیق و تربیتsapp.ir/nokat_tadris

🔸کانالی ویژه استادان ▶ @ziafateostadan
1 سال پیش
موقع نوشتن بر تابلو پشت به دانشجویان خود پشت نکن.
1 سال پیش
▪️توصیه های مهم برای برگزاری استاندارد و بی نقص آزمون کتبی▪️✍


🍒🍒یکم؛ توصیه به معلمان و استادان🍒🍒

🔹باوضو وارد شوید.
🔹سوالات را زودتر آماده کنید و به روزهای پایانی وامگذارید.
🔹آسانی و دشواری سوالات را منصفانه و متناسب با آنچه ارائه داده یا قبلا از فراگیران خواسته اید، انتخاب کنید.
🔹اگر سوالات تستی به همراه پاسخ نامه است ترتیب سوالات یک نواخت نباشد و چند نمونه منفاوت تکثیر کنید؛ این مهم را از قبل به آزمون دهندگان یاداور شوید.
🔹سوالاتی انتخاب کنید که دارای ارزش باشد و از پرسش های سطحی و بی اهمیت بپرهیزید.
🔹از گزینه های غلط انداز و خارج از درس جدا پرهیز کنید.
🔹برای هر سوال، زمان مناسب در نظر بگیرید و مدت آزمون را در برگه قید کنید.
🔹حتما خودتان در جلسه آزمون حاضر شوید.
🔹تقلب در جلسه امتحانی را به عنوان امری غیر اخلاقی مذموم پنداشته و با آن مقابله نمایید.
🔹در فرایند تصحیح و نمره گذاری حب و بغض های شخصی را دخالت ندهید.
🔹از کنار تقلب برخی از فراگیران به سادگی عبور نکنید تا حق کسی که درس را مطالعه کرده ضایع نشود.
🔹بارم بندی سوالات را در برگه ازمون قید کنید.
🔹برگه ها را در اسرع وقت تصحیح کنید؛ فراگیران را بی جهت در انتظار نگذارید؛ اعلام به موقع نمره، حق الناس است.
🔹در تصحیح برگه آزمون دقت و وسواس داشته باشید.
🔹هنگام اخذ ازمون از توجه به دانش اموز یا دانشجوی خاص جدا پرهیز کنید؛ این کار باعث ایجاد تشویش و شائبه در دل دیگران می شود و در پاسح دهی دچار مشکل می شوند.
🔹از سخن گفتن در جلسه آزمون با فراگیران یا برگزارکنندگان؟ بپرهیزید.
🔹از راه رفتن مکرر در محل آزمون و خیره شدن به برگه آزمون فراگیران پرهیز کنید.
🔹باب سخن و شوخی را در جلسه آزمون نگشایید.
🔹جلسه آزمون با کلاس درس شما متفاوت است؛ جدی، قاطع، ساکت، آرام، سخت گیر و ممتحن(ازمون گیر) باشید؛ نه استاد!
🔹اگر کسی پرسشی داشت به آرامی به او نزدیک شده و از ایجاد هیجان و سروصدا در محل جلوگیری کنید.
🔹برگه ها را جلوی دانشجویان و در جلسه آزمون تصحیح نکنید.
🔹در حفاظت از برگه های آزمون تا هنگام تصحیح و ثبت نمره نهایت دقت را به خرج دهید.
🔹برگه ها را شمرده و با تعداد آزمون دهندگان تطبیق دهید.
🔹دقت کنید که برگه افراد همنام از هم تشخیص داده شوند.
🔹اگر سوالی را اشتباه طرح کرده اید و یا پرسش نامه ایراد دارد و... برای همه توضیح دهید و با خون سردی و سریعا راه کاری مناسب را جایگزین کنید. (مثلا اگر جدول پاسخ نامه با تعداد سوالات هم خوانی ندارد)

🍒دوم؛ توصیه به برگزار کنندگان آزمون🍒

🔹مقررات آزمون را جدی بگیرید و از کنار آن به سادگی گذر نکنید.
🔹برگه سوالات از نظر فرم سوال، فضای مناسب بین خطوط، فونت مناسب و به اندازه، جای به اندازه برای پاسخ های تشریحی، پاسخ نامه شکیل ، سربرگ استاندارد و... برای همه استادان یک نواخت و استاندارد باشد.
🔹به نظافت محل بسیار اهمیت دهید.
🔹صندلی ها را مرتب و منظم چیده و جای هرکس را شما تعیین کنید نه خود فراگیر.
🔹مواظب فراگیرانی که معلولیت یا نقص جسمی و ... دارند باشید و شرایط ویژه شان را فراهم کنید.
🔹مشخصات آزمون دهنده را با کارت ورود به جلسه تطبیق دهید.
🔹از قبل محل آزمون را دقیق بررسی کنید.
🔹فضای معتدل (نه زیاد گرم و نه زیاد سرد) تاثیر بسیار مهمی در ایجاد حالت روانی مثبت آزمون دهندگان دارد؛ این مهم را از پیش فراهم آورید.
🔹بر کار استاد و ناظر نظارت کرده و آنها را از پیش توجیه کنید.
🔹از استادان و معلمان بخواهید نمرات را به موقع اعلام کنند.
🔹از تردد افراد غیرمسئول و تردد زیاد مسئولان جلوگیری کنید.
🔹بی دلیل به کسی مظنون نشوید.
🔹اگر کسی را در حال تقلب دیدید، آشکارا تذکر ندهید و جو را متلاطم نکنید.
🔹از خیره شدن و حساسیت نشان دادن آشکار و بی دلیل به اشخاص جدا دوری کنید.
🔹ممکن است برخی از فراگیران، به پاسخ سوالی رسیده باشند که با یک صدای باز و بسته شدن در کلاس، پاسخ از ذهنشان دور شود؛ لذا کاری کنید که جو آرام محیط به هیچ وجه به هم نخورد.
🔹حتما یک عدد ساعت دیواری در محل دید قرار دهید.

🔷آنچه گفته شد ناظر به اجرای شکلی آزمون بود؛ اما نرم، روایی، اعتبارسنجی، و... نیاز به بحثی جداگانه دارد.
1 سال پیش
◾️یک خاطره. یک تجربه؛✍

♦️دیروز برای آزمون دکتری مطالعات زنان به یکی از دانشگاهها(به خاطر حفظ حریم دانشگاه، نام محفوظ)، رفته بودم.
به گرما بسیار حساس ام.
در اتاقی گرم؛ بدون پنکه؛ بدون کولر؛ بدون هواکش؛ بدون پنجره شمالی و جنوبی، برای تخلیه و جابجایی هوا...
در گرمای حدود 44 درجه ( از دماسنج ماشینم) که عرق از سر و رویم سرازیر بود.
و البته با استادانی فرهیخته و اهل فضل و علم.

🔹در آن لحظه به مهم ترین چیزی که فکر می کردم جان سالم به در بردن از هوای طاقت فرسا بود و دعا برای اینکه برق وصل شود.
خدا خیرشان بدهد مصاحبه گران را که انگار در فصل بهار زیر سایه درخت چنار در حال استراحت اند.
چهره ها بشاش و نورانی و بدون هیچ احساس گرمایی( یا دست کم من چنین می دیدم)؛ (و شاید آنها هم در چهره ی غلط انداز من همین حالت را می دیدند!)

🔹به هرحال مصاحبه با همه خوبی ها و بدی هایش تمام شد و از اتاق مصاحبه خارج شدم.
به محض اینکه وارد اتاق استراحت مصاحبه شوندگان شدم یادم به نخستین سوال خانم دکتر ... افتاد.
ساده ترین سوال که هر با اصطلاح بچه دبستانی هم می داند و خود من در بحث اثربخشی کلاسها در همین کانال چندین بار به مناسبتی به آن اشاره کرده ام.
به یک باره جواب کامل و دقیق و علمی اش به ذهنم فوران کرد؛ خواستم برگردم و پاسخ را بدهم اما نفر بعدی وارد اتاق شده بود و توکل به خدا کردم و برگشتم.

🔸آن روز یادم به روزی افتاد که خودم در یکی از استانها مصاحبه گر استخدام معلمان بودم و وقتی استرس را در چهره مصاحبه شونده احساس می کردم به او "به به و چه چه" می گفتم و با دو همکار مصاحبه گر دیگرم جوری پچ پچ می کردم که او هم بشنود و می گفتم ماشاالله چه با شخصیته ماشاالله چه چهره جذاب و قاطعی! می خواهید بدون سوال نمره اش را بدهیم؟!
و او نجوای من را می شنید و انگار در آسمانها پرواز می کرد!

🔸به هرحال مصاحبه تمام شده بود و من آن روز آرزو کردم ای کاش خودم مصاحبه گر بودم!
♦️نکات آموزنده هم برای مصاحبه گران و هم مصاحبه شونده ها👇
🔹مصاحبه گر باید شرایط فضا و مکان و مخاطب را به خوبی درک کند؛ رفتاری که یک مصاحبه گر برای مصاحبه شونده در خنکای هوای 20 درجه و زیر کولر با مصاحبه شونده دارد با رفتاری که با دیگری زیر گرمای 40 درجه دارد متفاوت است. از سطح پرسش ها که بگذریم باید آنقدر روانکاوی بلد باشد که ببیند این عدم پاسخ دهی به خاطر شرایط فعلی است یا دانش مصاحبه شونده اش؟
در پاسخ به یکی از پرسشهای دیگر هم دقیقا همین اتفاق برایم افتاد که پس از پاک کردن عرق پیشانی و کمی باد زدن خود به صراحت به مصاحبه گر گفتم: یعنی اصلا به من می آمدکه نتوانم این پرسش را پاسخ دهم؟!

♦️نکات آموزنده برای مصاحبه شونده:👇
آنجا علی القاعده نباید اتاق جنگ باشد چرا که ما در زیر گرمای بالای 40 درجه روزگاری نه چندان دور جنگیده ایم ولی این احتمال را بدهید که گویی برق با شما سر جنگ دارد و ممکن است قطع شود.
گویی مصاحبه گر با شما سرجنگ دارد و حتی اگر خاضعانه بگویید در این موقعیت معنای این واژه بدیهی از سرم پریده و لطفا کمی راهنمایی کنید، هیچ کمکی به شما نکند!

🔹در یک کلام شما برای هر شرایطی خود را آماده کنید؛ شاید مصاحبه گر برای شما و شرایط شما، هیچ تفاوتی با دیگر مصاحبه شونده ها در شرایطی بسیار ایده آل قائل نشود.
1 سال پیش
◾️برای دانشجویان تدریس می کنید یا برای خودتان؟✍

♦️امروز که در ماشین نشسته بودم و مسیر نسبتاً طولانی ای را از منزل تا دانشگاه طی کردم، یک بار با صدای بلند سرفصل ها و خلاصه درس را با خود مرور کردم؛ این کار همیشگی من است و مثل این است که خودم برای خودم تدریس می کنم.
به دانشگاه رسیدم؛ اولین نفری بودم که وارد کلاس شدم.
من هرگاه وارد کلاس می شوم ابتدا کلاس را خوب وارسی می کنم؛ سن دانشجویان فرهنگ دانشجویان و از همه مهمتر، حال و هوای عمومی حاکم بر کلاس، همه و همه را مورد توجه قرار می دهم.
و در آغاز ترم عقاید و مذهب و فرهنگ آنها را نیز مستقیم یا غیرمستقیم به دست می آورم.

چرا اینها برای من مهم اند؟
چون من معتقدم استاد باید به سراغ دانشجو برود؛ نه اینکه انتظار داشته باشد تا آنها به سوی او بیایند و تا آشنایی کامل از آنها به دست نیاید نمی داند از چه دری باید وارد شد.

اساس تعلیم و تربیت عشق و سوختن است. تا در کلاس طبیب دوار نباشی نه اینکه تاثیر علمی بر فراگیر نمی گذاری اما اگر چنین شدی، تاثیرت دوچندان خواهد شد.
من معتقدم استاد ضبط صوت نیست که علومی را آموخته باشد و در کلاس دکمه اش را بزنند و تدریس آغاز شود.

برای یک معلم و استاد مهم این است که بر فضای روحی و معنوی فراگیران خود به خوبی واقف باشد؛ هرکسی را از زاویه روحی خودش وارد شود.
این بدان معنی نیست که در یک کلاس مثلا ۹۰ دقیقه ای با ۳۰_ ۴۰ دانشجو، جدا جدا وارد تعامل دوسویه ی کلامی شود؛ بلکه اگر شناخت حاصل شد و پای عشق به کلاس به میان آمد گاهی یک نگاه گاهی یک سکوت گاهی یک گذشت گاهی یک اخم و ... کار دهها دقیقه حرف را می کند.
ما دو جور تدریس داریم؛ تدریس استاد برای خود؛ تدریس استاد برای دانشجو.
من در کلاس برای دانشجو تدریس می کنم نه برای خودم.
1 سال پیش
◼️شما پویایید چون عضو این کانال اید✍

♦️وارد کلاس شدم و اولین چیزی که نظرم را به خودش جلب کرد، تابلو بود؛ آن هم نه یک تابلو، بلکه دو تابلو که روی هم به صورت ریلی سوار شده بودند.
هر دو تابلو پر بود از مطلب: اما اشتباه نکنید! نوشته های تابلو فرمول های ریاضی نبود؛ آن ها مطالب اخلاقی بودند که برای یاد دادن هرکدام از آنها باید ساعت ها وقت صرف شود.
اما من با تعجب دیدم که گویی مطالب یک کتاب را دقیقا بر روی تابلو کپی پیست کرده اند!
نوشتن آن حجم از مطالب بر تابلو خودش کافی بود تا ساعت کلاس تمام شود، بی آنکه مطلبی خارج از آن عناوین و سرفصل ها تدریس و یا تعاملی دوسویه در کلاس برقرار شود.
.
🔸من معلم و استاد را به دو دسته تقسیم می کنم: یکی ایستا و دیگری پویا
🔸معلم و استاد ایستا هدفی جز رفتن سر کلاس و به پایان رساندن ساعت کلاس ندارد.
هدف او فقط در ارایه درس و تمام شدن وقت کلاس خلاصه شده است.

🔸معلم پویا هم خودش در صدد آموختن روش های نوین و جذاب تدریس است و هم به پویایی کلاس کمک می کند.
اما معلم و استاد ایستاد هیچ توجهی به این مقوله ها ندارد.
برای او مهم نیست که جوان امروزی چه روحیاتی دارد و برای تعامل با او از چه راهی باید وارد شد.
اما دسته دوم با حرص و ولعی مشهود به دنبال یافتن راه های بهینه شده تدریس آند.
🔸هفته گذشته در کلاس استراحت اساتید نشسته بودم؛ بین چند نفر از خانم های مدرس بحثی در باره چگونگی تدریس درگرفته بود و هرکدام به شیوه های علمی و عملی خود برای جذاب تر کردن تدریس خود مشغول بودند.
سن همه آنها از من کمتر بود؛ اما من همانجا قلم به دست گرفتم و نکات ارزنده بحث آن ها را یادداشت کردم.
من خود را مدرسی پویا می دانم و از ایستایی بسیار واهمه دارم.
🔸قطعا شما هم پویای هستید.
دلیل آن هم عضویت شما در این کانال و پیگیری جدی مطالب آموزنده و به روز است و اگر جز این بود وارد این کانال نمی شدید.
1 سال پیش
🐲 تنها راهزنی كه دار و ندار آدمی را به تاراج می برد، اندیشه های منفی خود او است🐲

🌴اگر به جای شکایت برای چیزهایی که داریم، قدردانی کنیم احساس بهتری پیدا میکنیم و این باعث جذب چیزهای بهتر بیشتری به سمتمان میشود.🌾

♦کانال آرشیو مطالب فرهنگی - سیاسی @arshive_mataleb_
1 سال پیش
دریافت سروش پلاس