کانال در محضر نهج البلاغه

السلام علیک یا اَمیرَالمُؤمِنینَ یا عَلیَّ بنَ اَبی طالِبٍ یا حیدر کرّار یا أب الأئمة المعصومین علیهم السلام یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه


🔸 امام رضا علیه‌السلام: یاری تو به ناتوان از بهترین صدقه‌هاست.

💌 میلاد حضرت امام رضا علیه‌السلام مبارک ...
21 ساعت پیش
⚜️ ویژگی‌های سیاسی کارگزاران 4️⃣1️⃣


💎 لزوم بیداری و هوشیاری مسؤولین در برابر دشمنان

💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: همانا برادر جنگ، بیداری و هوشیاری است؛ هر آن کس که به خواب رود دشمن او نخواهد خوابید!


📚 #نهج_البلاغه، نامه ۶۲ ، بند ۲
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
21 ساعت پیش
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨

🌹 شرح #حکمت197

🔷 روش درمان روح (1)

🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: اين دلها همانند تن ها خسته مى شوند، براى نشاط آن به سخنان تازه حكيمانه روى بياوريد.

🔻امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) در حکمت ۱۹۷ نهج البلاغه به موضوعی اشاره می‌فرمایند که عیناً در حکمت ۹۱ گذشت. منتها به برکت این حکمت بنده نکات جدیدی را عرض خواهم کرد که امیدوارم مفید و موثر باشد.

🔻 می‌فرمایند: این دلها همانند تنها خسته می شوند برای نشاط آنها به سخنان تازه حکیمانه روی بیاورید.

🔻 اصل ماجرا در حکمت ۱۰۸ است.
در حکمت ۱۰۸ مولا علی (علیه السلام) ،شناسنامه دقیقی از قلب را بیان می فرمایند.
می خوانیم: به رگهای درونی انسان پاره گوشتی آویخته که شگفت ترین اعضای درونی اوست و آن قلب است، که چیزهایی از حکمت و چیزهایی متفاوت با آن در وجود دارد.
بنابراین قلب موجودی بسیار شگفت انگیز است که حکمت با آن تناسب دارد و چیزهایی با آن ضدّیت دارد که باید هر دو دست را شناخت.

🔻حکمت به معنای کلی، آن ظرف و مظروف است و آن حقیقتی است که با قلب بسیار تناسب دارد. لذا مولا علی (علیه السلام) توصیه می فرمایند که اگر مؤمن هستی، مؤمن تشنه حکمت است و هر جا حکمت را بیابد آن را می گیرد حتی اگر شده حکمت در سینه منافق باشد ناآرام است؛ چون مناسبتی با سینه منافق ندارد، تا از سینه منافق خارج می‌شود و در قلب مؤمن آرامش پیدا می‌کند که اینها در حکمت‌های ۷۹ و ۸۰ بیان شده است.

🔻اما مسأله آزردگی و خستگی قلب مسأله بسیار مهمی است.
اساساً امیرالمؤمنین (علیه السلام) معتقدند که اگر قلب را بدون آمادگی به کاری مثل مستحبّات وادار کنیم ، این امر باعث کوری قلب خواهد شد.

🔻در حکمت ۱۹۳ نهج البلاغه خواندیم :دلها را روی آوردن و پشت کردنی است؛ پس دل ها را آنگاه به کار واداریم که خواهش و میلی دارند زیرا اگر دل را به اجبار به کاری واداری کور می گردد.

🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
21 ساعت پیش
🔵 روش درمان روح

💠 این دل ها همانند تن ها خسته مى شوند، براى نشاط آن به سخنان تازه حکیمانه روى بیاورید.

#نهج_البلاغه ، حکمت ۱۹۷
21 ساعت پیش
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان

📃 قسمت صد و شصت‌ و‌ یکم

❇️ خبر خیانت نمایندگان در حکمیت و آمادگی برای جنگ

🔸عبداللّٰه‌بن‌عبّاس را به عنوان جانشین خود می‌فرستم

[ با رسیدن ماه رمضان که هنگام بیان نتیجه حَکمیت بود، معاویه به‌همراه چهارصد تَن وارد « دومةالجندل» شد. فرماندار من در آن منطقه اصرار می‌کرد که من نیز در آن منطقه حضور داشته‌ باشم. به وی گفتم: ]

🔻ای فرزند حرّ، من گرفتار گروه خوارج هستم و باید مراقب آنها باشم. اگر آنها را رها کنم و مدتی در اینجا نباشم، فتنه‌ای که در‌این شهر برپا می‌کنند، بزرگ‌تر از جنگ با اهل شام خواهدبود؛ ولی ابوموسی‌اشعری که مردم به حَکم بودن او رضایت دارند، می‌آید و عبداللّٰه‌بن‌عبّاس را هم به عنوان جانشین خودم می‌فرستم و حضور او به منزلهٔ حضور من خواهد بود.

🔸 آن دو مردی که برای حَکمیت انتخاب کرده بودید خیانت کردند

[ هنگامی که خبر حَکمیت و خیانت نمایندگان و فرار ابوموسی‌اشعری به مکه را دریافت کردم، خطاب به مردم گفتم: ]

🔻خدا را سپاس، هرچند دشواری‌های فراوان و حوادثی بزرگ در این روزگار پدید آورد.
شهادت می‌دهم جز خدای یگانه، معبودی نیست و شهادت می‌دهم محمّد صلی‌الله‌علیه‌وآله بنده و فرستادهٔ اوست.
اما بعد، بدانید که نافرمانی از دستور خیرخواه مهربان و دانای باتجربه، موجب حسرت و سرگردانی‌ است و پشیمانی در پی دارد.

🔻من در این حَکمیت، رأی و نظر خود را با شما در میان نهادم و نظر خالص خود را در اختیار شما قرار دادم. ای‌کاش اطاعت می‌شد! ولی شما همانند مخالفانی ستمکار و پیمان‌شکنانی‌ نافرمان، از پذیرش آن سر باز ز‌‌دید؛ تا آنجا که نصیحت کنندهٔ خیرخواه در کار خود به تردید افتاد [ که چگونه خیرخواهی خود را به شما تفهیم کند! ]
داستان من و شما چنان است که شاعر «هوازنی» سروده است:
در سرزمین «منعرج» دستور لازم را دادم، اما نپذیرفتید.
و فردا صبح به فایدهٔ آن آگاه شدید.

🔻بدانید، آن دو مردی که برای حَکمیت انتخاب کرده بودید، خیانت کردند و حکم قرآن را پشت سر خویش انداختند و از خود نظری ساختند و پرداختند که خلاف نظر قرآن بود. آنچه قرآن زنده کرده‌ بود، نابود ساختند و آنچه قرآن از بین برده بود، احیا کردند و در نهایت، با یکدیگر نیز اختلاف پیدا کردند و هیچ‌کدام راه درست را نپیمودند و نظر صحیحی ارائه نکردند. پس خداوند و رسولش و مؤمنان شایسته از آن دو برائت می‌جویند!
اکنون آمادهٔ جهاد باشید و مقدمات لازم را برای حرکت فراهم آورید و صبح روز دوشنبه در اردوگاه حاضر شوید. ان‌شاءالله.

🔸ابوموسی اشعری را هوای نفس به گمراهی کشاند

[ ابوموسی اشعری پس از اینکه فریب عمروبن‌عاص را خورد، دیگر روی بازگشت به کوفه را نداشت و از خجالت به شهر مکه فرار کرد. در نامه‌ای به وی نوشتم: ]

🔻تو را هوای نفس به گمراهی کشید و غرور نیز به ورطهٔ سقوط کشانید؛ پس، از خداوند درخواست توبه و جبران کن که خدا توبه‌پذیر است و جبران هم می‌کند. خدا هم می‌بخشد و هم سرزنش نمی‌کند و محبوب‌ترین بندگانش کسانی هستند که تقوا را رعایت می‌کنند.

🔸دعوت از خوارج برای جنگ با دشمن

[ نامه‌ای به خوارج نوشتم و از آن‌ها خواستم برای جنگ مجدد با معاویه آماده شوند: ]

🔻بسم‌الله الرحمن الرحیم
از بندهٔ خدا علی، امیرالمؤمنین، به عبدالله‌بن‌وهب‌راسبی و یزیدبن‌حصین و کسانی که نزد ایشان‌اند
سلام بر شما. آن دو مردی که به داوری آنان رضایت داده بودیم، با کتاب خدا مخالفت ورزیدند و بدون استفاده از راهنمایی‌های خداوند، از هوای نفس خود پیروی کردند و چون به سنت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و به حکم قرآن عمل نکردند، ما از حکم آنان برائت جستیم و بر همان اعتقاد اول خود هستیم. خدایتان رحمت کند. پیش من آیید که ما در حال حرکت برای جنگ با دشمن خود و دشمن شما هستیم، تا خداوند میان ما و ایشان حکم فرماید، که او بهترین حکم‌کنندگان است.

[ اما آنان در پاسخ نامهٔ من نوشتند: اما بعد، غضب تو برای خدا نبود؛ بلکه برای نفس خود غضب کردی! بنابراین، اگر قبول کنی که در پذیرش حَکمیت مرتکب کفر شده‌ای و هم‌اکنون از آن گناه بزرگ پشیمان هستی و توبه کرده‌ای، ما نیز دربارهٔ پیشنهاد تو فکر می‌کنیم. در غیر این صورت به تو اعلان جنگ می‌دهیم؛ زیرا خداوند توطئهٔ خائنان را به نتیجه نمی‌رساند! ]

📚منابع:
۱. أنساب‌الاشراف، ج۲، ص۳۴۶، رقم ۴۱۹
۲. نهج‌البلاغه، خطبه ۳۵
۳. تاریخ‌‌ طبری،ج۴، ص۵۶
۴. الکامل، ج۳، ص۳۳۸
۵. مروج‌الذهب، ج۲، ص۴۴۶
۶. نهج‌البلاغه، خطبه ۱۷۷
۷. الامامة‌ و السیاسة، ص۱۶۰

📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام

↩️ ادامه دارد...
21 ساعت پیش
سهم #روز_صد_وهفتاد_وپنجم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۵۳ تا ۵۱

┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄

📜#خطبه53

🔹وصف قربانی

♦️ کمال قربانی در اين است که گوش و چشم آن سالم باشد. هرگاه گوش و چشم سالم بود، قربانی کامل و تمام است، گرچه شاخش شکسته باشد و با پای لنگ به قربانگاه آيد.
(منظور امام(علیه السلام) از کلمه «مَنْسَک» در اينجا «قربانگاه» است.)

┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄

📜#خطبه52

📣 ( در یکی از روزهای عید قربان این خطبه را ایراد فرمود که اکثر شارحان، خطبه ۵۲ و۵۳ را یکی می دانند که در خطبه های قبل برگزیده مطلب آن آمده است.)

1️⃣ تعريف دنيا

♦️آگاه باشيد! گويا دنيا پايان يافته و وداع خويش را اعلام داشته است. خوبی هايش ناشناخته مانده، به سرعت پُشت کرده، می گذرد. ساکنان خود را به سوی نابود شدن می کشاند و همسايگانش را به سوی مرگ می راند. آنچه از دنيا شيرين بود تلخ شده و آنچه صاف و زلال بود تيرگی پذيرفت و بيش از ته مانده ظرف آب ريخته شده از آن باقی نمانده است، يا جرعه ای آب که با آن عطش تشنگان دنيا فرو نخواهد نشست.
ای بندگان خدا! از سرايی کوچ کنيد که سرانجامِ آن نابودی است. مبادا آرزوها بر شما چيره گردد، مپنداريد که عمر طولانی خواهيد داشت.

2️⃣ والايی نعمتهای قيامت

♦️ به خدا سوگند! اگر مانند شتران بچّه مرده، ناله سر دهيد و چونان کبوتران، نوحه سرايی کنيد و مانند راهبان زاری نماييد و برای نزديک شدن به حق و دسترسی به درجات معنوی و آمرزش گناهانی که ثبت شده و مأموران حق آن را نگه می دارند، دست از اموال و فرزندان بکشيد سزاوار است، زيرا برابر پاداشی که برايتان انتظار دارم و عذابی که از آن بر شما می ترسم، اندک است.
به خدا سوگند! اگر دل های شما از ترس آب شود و از چشم هايتان با شدّت شوق به خدا، يا ترس از او، خون جاری گردد و اگر تا پايان دنيا زنده باشيد و تا آنجا که می توانيد در اطاعت از فرمان حق بکوشيد، در برابر نعمت های بزرگ پروردگار، به خصوص نعمت ايمان، ناچيز است.

┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄

📜#خطبه51

📣 ( در سال ۳۷ هجری، پس از ورود به صحرای صفین برای در اختیار گرفتن آب فرات خطاب به خط شکنان سپاه فرمود:)

🔹فرمان خط شكستن و آزاد كردن آب فرات

♦️شاميان با بستن آب، شما را به پيکار دعوت کردند. اکنون بر سر دو راهی قرار داريد: يا به ذلّت و خواری بر جای خود بنشينيد و يا شمشيرها را از خون آنها سيراب سازيد تا از آب سيراب شويد. پس بدانيد که مرگ در زندگیِ توأم با شکست شماست و زندگی جاويدان در مرگ پيروزمندانه شماست.
آگاه باشيد! معاويه گروهی از گمراهان را همراه آورده و حقيقت را از آنان می پوشاند، تا کورکورانه گلوهاشان را آماج تير و شمشير کنند.

┄═❁✦❀•••🌿🌸🌿•••❀✦❁═┄
21 ساعت پیش
⚜️ ویژگی‌های سیاسی کارگزاران 3️⃣1️⃣

💎 بصیرت و هوشمندی مسؤولین در امضای قرارداد با دشمن


💠 امیرالمؤمنین (علیه السلام) در خطاب به یکی از فرمانداران فرمودند: مبادا قراردادى را (با دشمن) امضاء كنى كه در آن براى دغلكارى و فريب راه هايى وجود دارد.


📚 #نهج_البلاغه ، نامه ۵۳ ، بند ۱۱
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
1 روز پیش
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨

🌹 شرح #حکمت196

🔷 عبرت آموزی از اتلاف اموال (2)

🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مالی که نابودی آن تو را پند می دهد، در واقع از دستت نرفته است.

6️⃣ تا انسان واعظ درونی اش بیدار نباشد و به واعظ درونی اعتنا نکند وعظ بیرونی اثر ندارد و اگر وعظ درونی زنده شد، آن موقع آثار و برکات بسیار بسیار زیادی دارد.

🔻 در حکمت ۸۹ می‌خوانیم : "و کسی که از درون خودش واعظی دارد خدا برای او از بیرون حافظی قرار می دهد."
در خطبه ۹۰ این‌گونه می خوانیم :« اِعلَموا أنّهُ مَن لَم يُعَنْ على نَفسِهِ حتّى يَكونَ لَهُ مِنها واعِظٌ و زاجِرٌ لَم يَكُن لَهُ مِن غَيرِها لا زاجِرٌ و لا واعِظٌ» ؛ کسی که به داد خودش نرسد و خودش را کمک کند تا آنجا که از نفس خودش و از درون خودش یک واعظ و بازدارنده داشته باشد- کسی که چنین واعظ و بازدارنده ای ندارد - دیگران نمی توانند آن را از خطا و گناه باز بدارند و موعظه دیگران در او اثر نمی گذارد.

7️⃣ موانع پندپذیری و موعظه پذیری:

🔸یکی از این موانع در خطبه ۱۰۹ عشق به دنیا معرفی شده است .
مولا امیرالمؤمنین در خطبه ۱۰۹ می فرمایند: "کسی که عشق به دنیا می ورزد از خدا هیچ موعظه ای در دو اثر نمی کند." یعنی هر واعظ خدایی هم که به او موعظه کند در او به خاطر مانع عشق دنیا اثر نمی گذارد.

8️⃣ غرور و فریب خوردگی دنیا: در حکمت ۲۸۲ مولا علی (علیه السلام) فرمود: «بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَ الْمَوْعِظَةِ حِجَابٌ مِنَ الْغِرَّةِ» ؛ بین شما و پذیرش موعظه حجابی از فریب و غرور قرار دارد.

9️⃣ اساساً تفاوتی از تفاوت‌های اساسی انسان با چهارپایان در نوع ادب شدن آنهاست.
مولا علی (علیه السلام) در نامه ۳۱ از طرفی به امام حسن (علیه السلام) می نویسند: "چهارپایان جز با تازیانه و کتک درست نمی شوند و حرف گوش نمی دهند."
از طرف دیگر می‌نویسند عاقل با ادب متّعظ می شود، پند پذیر می شود.

🔟 در روزگاری که زنده هستی از گذشتگان رفته پند می‌گیریم و موعظه می گیری و یا آیندگان از تو پند خواهند گرفت.
مولا علی (علیه السلام) در حکمت ۳۲ نهج البلاغه اینگونه می فرماید: " از کسانی که قبل از شما بودند و مردند پند و موعظه بگیرید قبل از آنکه کسانی که بعد از شما می آیند شما را مایه پند و عبرت و موعظه خود قرار دهند."

🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
1 روز پیش
🔵 ارزش ها و ضدّ ارزش ها


💠 ترس با ناامیدى و شرم با محرومیّت همراه است و فرصت ها چون ابرها مى گذرند؛ پس فرصت هاى نیک را غنیمت شمارید.


📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۲۲
1 روز پیش
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان

📃 قسمت صد و شصتم

🔹دست خدا با جماعت است

[ در گفت‌وگویی با خوارج، دربارهٔ کافر نشدن کسانی که مرتکب گناه می‌شوند، توضیحاتی دادم و از آنان پرسیدم:]

🔻اگر چنین می‌پندارید که من خطا کرده و گمراه شده‌ام، پس چرا همهٔ امت محمد صلی‌الله‌علیه‌و‌آله را به گمراهی من گمراه می‌دانید و خطای مرا به حساب آنان می‌گذارید و آنان را به گناهی که من مرتکب شده‌ام، کافر می‌شمارید؟ شمشیرهای خود را بر روی دوش نهاده‌اید و بر سر بی‌گناه و گناهکار فرود می‌آورید و گناهکار و بی‌گناه را با هم مخلوط می‌کنید و همه را یکی می‌پندارید؟!

🔻شما می‌دانید که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله کسی را که مرتکب «زنای مُحصَنه» شده‌ بود، سنگسار کرد؛ ولی سپس بر او نماز خواند و میراثش را به خانواده‌اش داد! قاتل را قصاص کرد؛ ولی میراث او را به خانواده‌اش بازگرداند. دست دزد را بُرید و زناکار غیر مُحصَنه را تازیانه زد؛ ولی سهم آنان را از غنائم داد و اجازه داد با زنان مسلمان ازدواج کنند. پس رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله آنها را به سبب گناهانشان کیفر می‌داد و حدود الهی را بر آنان جاری می‌ساخت؛ اما از سهمی که اسلام برایشان معیّن کرده‌بود، محرومشان نمی‌کرد و نام آنها را از دفتر اهل اسلام نمی‌زدود.

🔻شما بدترین مردم هستید؛ یعنی از کسانی هستید که شیطان به هر سو بخواهد، آنان را می‌کشاند و گمراه و سرگردان می‌سازد! در آیندهٔ نزدیک، دو گروه با دو موضع متفاوت در برابر من، هلاک می‌شوند: دوستی که در دوستیِ من افراط کند و این افراط او را از راه حق دور سازد و دشمنی که در کینه‌توزی با من افراط کند و دشمنی با من او را از حق دور سازد. بهترین مردم در قبال من کسانی هستند که راه میانه را برگزینند؛ پس همراه آنان باشید و از آنها جدا نشوید! همواره با جماعت باشید که دست خدا با جماعت است و از تفرقه بپرهیزید؛ زیرا کسانی که از جماعت کناره‌گیری کنند، طعمهٔ شیطان می‌شوند؛ مانند گوسفندی که از گله جدا می‌افتد و طعمهٔ گرگ می‌شود!

🔻آگاه باشید، کسی که مردم را به شعار «تفرقه و جدایی» دعوت کند بکُشید؛ هر چند زیر عمامهٔ من باشد. اگر به آن دو نفر [ ابوموسی و عمرو‌بن‌عاص ] اجازهٔ داوری دادم، تنها برای این بود که آنچه قرآن زنده کرده، زنده سازند و آنچه قرآن میرانده‌ است، بمیرانند. زنده کردن قرآن این است که دست وحدت به هم دهند و به حُکم آن عمل کنند و میراندن قرآن جدا‌شدن از احکام آن است. پس اگر قرآن ما را به‌سوی آنان بکشاند، از ایشان پیروی می‌کنیم و اگر آنان را به جانبِ ما رهنمون شد، باید از ما اطاعت کنند!

🔻من کار نادرستی نکرده‌ام و شما را در کارتان فریب نداده و به اشتباه نینداخته‌ام. رأی بزرگان شما بر این قرار‌گرفت که دو نفر را برای داوری انتخاب کنند. ما هم از آنها پیمان گرفتیم که از حُکم قرآن تجاوز نکنند؛ اما افسوس که آنها عقل خویش را از دست دادند و حق را ترک کردند، با اینکه آن‌ را به خوبی می‌دیدند و چون ستمگری با هواپرستی آنها سازگار بود، با ستم همراه شدند. ما پیش از داوری ظالمانه‌شان با آن‌ها شرط کردیم که به عدالت داوری کرده و بر اساس حق حکم کنند؛ اما به آن پایبند نماندند.

📚منابع:
۱. نهج‌البلاغه، خطبهٔ ۱۲۷

📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام

↩️ ادامه دارد...
1 روز پیش
سهم #روز_صد_وهفتاد_وچهارم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۵۸ تا ۵۴

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄

📜 #خطبه55 : ( در سال ۳۷ هجری در آستانه جنگ صفین، برخی مدارا کردن امام علیه السلام را دیده و علت را پرسیدند در پاسخ آنان فرمود:)

🔹توضيحاتی پيرامون جنگ صفين

♦️اينکه می گوييد خويشتن داری از ترس مرگ است، به خدا سوگند، باکی ندارم که من به سوی مرگ روم يا مرگ به سوی من آيد و اگر تصوّر می کنيد در جنگ با شاميان ترديد دارم، به خدا سوگند هر روزی که جنگ را به تأخير می اندازم برای آن است که آرزو دارم عدّه ای از آنها به ما مُلحق شوند و هدايت گردند. و در لابلای تاريکی ها نور مرا نگريسته به سوی من بشتابند، که اين برای من از کشتار آنان در راه گمراهی بهتر است، گر چه در اين صورت نيز به جرم گناهانشان گرفتار می گردند.

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄

📜 #خطبه54 : ( در سال ۳۷ هجری به هنگام شروع جنگ صفین این سخنرانی را ایراد فرمود.)

🔹وصف روز بيعت

♦️مردم همانند شتران تشنه ای که به آب نزديک شده و ساربان رهاشان کرده و عِقال (پای بند) از آنها گرفته، بر من هجوم آوردند و به يکديگر پهلو می زدند، فشار می آوردند، چنانکه گمان کردم مرا خواهند کشت، يا بعضی به وسيله بعض ديگر می ميرند و پايمال می گردند. پس از بيعت عمومی مردم، مسأله جنگ با معاويه را ارزيابی کردم، همه جهات آن را سنجيدم تا آن که مانع خواب من شد، ديدم چاره ای جز يکی از اين دو راه ندارم: يا با آنان مبارزه کنم و يا آنچه را که محمّد(صلی الله علیه و آله) آورده انکار نمايم، پس به اين نتيجه رسيدم که تن به جنگ دادن آسانتر از تن به کيفر پروردگار دادن است و از دست دادن دنيا آسان تر از رهاکردن آخرت است.

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
1 روز پیش
سهم #روز_صد_وهفتاد_وچهارم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۵۸ تا ۵۴

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄

📜 #خطبه58 : (در سال ۳۸ هجری، پس از ماجرای حکمیّت و شنیدن شایعات فراوان در نکوهش خوارج فرمود: )

🔹خبر از آينده شوم خوارج

♦️"سنگ حوادث و بلا بر شما ببارد، چنانکه اثری از شما باقی نگذارد، آيا پس از ايمانم به خدا و جهاد کردنم در رکاب رسول خدا به کفر خويش گواهی دهم؟ اگر چنين کنم گمراه شده و از هدايت شدگان نخواهم بود. پس به بدترين جايگاه رهسپار شويد و به راه گذشتگان بازگرديد. آگاه باشيد، به زودی پس از من به خواری و ذلّت گرفتار می شويد و شمشير برّنده بر شما مسلّط می گردد و به استبدادی دچار خواهيد شد که برای ديگر ستمگران راه و رسم حکومت قرار خواهد گرفت.

می گويم : سخن امام(علیه السلام) که فرمود: «وَلابَقِیَ مِنْکم آبرٌ» سه گونه روايت شده است: اوّل - آن گونه که ما آورده ايم، آبِرٌ، از باب «يأبرالنّخل» به معنای اصلاح کننده آمد. دوم - «آثِر» نقل شد يعنی بازگوکننده حديث و اين نقل به نظر من بهتر است، گويا امام(علیه السلام) می فرمايد: از شما خبردهنده ای باقی نماند. سوم - «آبز» با «ز» نيز روايت شد به معنای هلاک شونده، پرش کننده، که به هلاک شونده «آبز» گويند."

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄

📜 #خطبه57 : (در سال ۴۰ هجری، روزهای آخر عمر شریف خود در نکوهش و هشدار کوفیان فرمود)

🔹خبر از سلطه ستمگری بی باك

♦️آگاه باشيد، پس از من مردی با گلوی گشاده و شکمی بزرگ، بر شما مسلّط خواهد شد که هر چه بيابد می خورد و تلاش می کند آنچه ندارد به دست آورد او را بکشيد، ولی هرگز نمی توانيد او را بکشيد. آگاه باشيد، به زودی معاويه شما را به بيزاری و بدگويی من وادار می کند. بدگويی را به هنگام اجبار دشمن اجازه می دهم که مايه بلندی درجات من و نجات شماست، امّا هرگز در دل از من بيزاری نجوييد که من بر فطرت توحيد تولّد يافته ام و در ايمان و هجرت از همه پيش قدم تر بوده ام.

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄

📜 #خطبه56 : ( برخی این خطبه را به آغاز سال ۳۷ هجری نسبت به تحرکات معاویه در بصره، در یکی از روزهای جنگ صفین نسبت می دهند)

🔹ياد مبارزات دوران پيامبر (صلی الله علیه وآله وسلم) در صفين

♦️در رکاب پيامبر خدا(صلی الله علیه و آله) بوديم و با پدران و فرزندان و برادران و عموهای خود جنگ می کرديم، که اين مبارزه بر ايمان و تسليم ما می افزود و ما را در جادّه وسيع حقّ و صبر و بردباری برابر ناگواری ها و جهاد و کوشش برابر دشمن ثابت قدم می ساخت. گاهی يک نفر از ما و ديگری از دشمنان ما مانند دو پهلوان نبرد می کردند و هر کدام می خواست کار ديگری را بسازد و جام مرگ را به ديگری بنوشاند. گاهی ما بر دشمن پيروز می شديم و زمانی دشمن بر ما غلبه می کرد. پس آنگاه که خدا راستی و اخلاص ما را ديد، خواری و ذلّت را بر دشمنان ما نازل و پيروزی را به ما عنايت فرمود، تا آنجا که اسلام استحکام يافته، فراگير شد و در سرزمين های پهناوری نفوذ کرد. به جانم سوگند، اگر ما در مبارزه مثل شما بوديم، هرگز پايه ای برای دين استوار نمی ماند و شاخه ای از درخت ايمان سبز نمی گرديد. به خدا سوگند، شما هم اکنون از سينه شتر خون می دوشيد و سرانجامی جز پشيمانی نداريد.

┄═❁✦❀•••🌿🌺🌿•••❀✦❁═┄
1 روز پیش
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨

🌹 سلام و تبریک 🌹

1️⃣ تبریک به مردم شریف ایران که بار دیگر با شرکت در انتخابات ، بصیرت ، حضور و شعور سیاسی و اجتماعی خود را به همگان اعلام فرمودند.


2️⃣ تبریک به اعضای منتخب شورای اسلامی شهر و روستا که این فرصت از طرف مردم به آنان داده شد تا به « خلق الله » خدمت کنند و چه توفیقی از این بالاتر که انسان بتواند برای رضای الهی به بندگان خدا خدمت رسانی بکند ، حق مظلومی را بگیرد ، عدالت را اجرا کند و خوشا به سعادت این چنین افرادی .( موفق باشید و سرفراز )

3️⃣ بنده هم به نوبه خود به عنوان یک شهروند از تمامی عزیزانی که با اعلام آمادگی خود برای خدمت به مردم در شورای شهر وارد عرصه انتخابات شدند و برای خدمت به مردم از سایرین سبقت می گرفتند اما فقط به تعداد محدودی این توفیق نصیب شد با این حال عرصه های خدمت همچنان در سطح جامعه باز است و همه می توانند به نحوی به این افتخار نائل شده و رضایت الهی را کسب کنند.

🔷درود و احترام بر مردم شریف جمهوری اسلامی ایران

🎙 سرفراز باشی میهن من .....

🔰 الهی چنان کن که فرجام کار / تو خشنود باشی و ما رستگار


🌹 و السلام علیکم و رحمت الله و برکاته 🌹


❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم

❈════ ೋ🌿🌹🌿ೋ════❈
2 روز پیش
2 روز پیش
⚜️ویژگیهای سیاسی کارگزاران 2️⃣1️⃣

💎 هوشیاری مسؤولین نسبت به نفوذ دشمن، در زمان انعقاد پیمان

💠 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: زنهار زنهار! از دشمن خود پس از آشتى كردن؛ زيرا گاهى دشمن نزديك مى شود تا غافلگير كند، پس دورانديش باش و حسن ظن خود را متّهم كن.


📚 #نهج_البلاغه ،نامه ۵۳ ، بند۱۱
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
2 روز پیش
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨

🌹 شرح #حکمت196

🔷 عبرت آموزی از اتلاف اموال (1)

🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: مالی که نابودی آن تو را پند می دهد، در واقع از دستت نرفته است.

🔻 نکته‌ای که در این حکمت هست این است که همه چیز در دنیا برای انسان عاقل موعظه و پند است، باعث بیداری و هوشیاری است، انسان را از غفلت نجات می دهد.

🔻درباره موعظه و وعظ در نهج البلاغه نکات بسیار جالبی داریم که من به ۱۰ نکته اشاره می کنم:
1️⃣ در خطبه ۸۶ نهج البلاغه مولا علی (علیه السلام) می فرمایند : خوشبخت کسی است که از دیگران پند بگیرد و زندگی دیگران برای او مایه موعظه و عبرت باشد.

2️⃣ در نامه ۳۱ نهج البلاغه است. مولا علی (علیه السلام) در این نامه خطاب به فرزند عزیزشان می فرمایند: بهترین تجربه آن تجربه ای است که مایه وعظ و پند گرفتن تو بشود.

3️⃣ مولاعلی (علیه السلام) مایه احیای قلب را موعظه می دانند و به امام حسن (سلام الله علیه) در نامه ۳۱ می فرمایند: «أَحْيِ قَلْبَكَ بِالْمَوْعِظَةِ» ؛ پسرم! قلب خودت را با موعظه زنده کن .
معلوم می شود قلب انسان در روزمرّگیهای دنیا و توجه به زرق و برق دنیا و مشکلات این دنیا دچار مرگ معنوی می‌شود که احیای این قلب از مرگ معنوی به موعظه است.
4️⃣ موعظه هم با شرایطی بر انسان اثر می گذارد و قلب را احیا می‌کند . یک شرط آن است که موعظه کننده خودش عامل باشد. شرط دیگر آن است که موعظه شنونده هم آماده و پذیرنده باشد و خودش را برای پذیرش این موعظه از هر حجاب و مانعی پاک کرده باشد. لذا در خطبه ۱۹۳ که معروف به خطبه متّقین است می خوانیم که در اثناء مواضعی که مولا علی (علیه السلام) در قالب اوصاف متّقین می‌کردند، آن کسی که در ابتدا درخواست و التماس از حضرت کرد که متّقین را توصیف کند آنقدر آمادگی روحی داشت و از طرفی چون موعظه کننده هم شخص شخیص امیرالمؤمنین بود، آن شخص که نامش هَمّام بود صیحه ای زد و در همان جلسه جان داد. حضرت بالای سر پیکر بی جانش که آمدند فرمودند: « أَ هَكَذَا تَصْنَعُ الْمَوَاعِظُ الْبَالِغَةُ بِأَهْلِهَا » ؛ آیا مواعظ رسا که از گویندگان اهل عمل بر می آید با اهل آن چنین کاری را می‌کنند که با هَمّام کرد؟

5️⃣ کسی که موعظه می کند اما خودش از موعظه اثری نمی‌برد خسران کرده.
حضرت در حکمت ۱۵۰ می‌فرماید : از کسانی نباش که در موعظه مبالغه می کنند ولی خودشان پند نمی‌گیرند.

🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
2 روز پیش
🔵 عبرت آموزى از اتلاف اموال


💠 مالى که نابودى آن تو را پند مى دهد، از دست نرفته است.


📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۹۶
2 روز پیش
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان

📃 قسمت صد و پنجاه‌ و‌ نهم

❇️ برخی از انتقادات خوارج

🔹علّت تقسیم نکردن زن و بچه‌های دشمن، به‌عنوان غنیمت، در جنگ بصره؟!

[ عبدالله بن عباس را برای گفت‌وگو با خوارج فرستادم و به وی سفارش کردم: ]

🔻به وسیلهٔ قرآن با خوارج بحث مکن؛ زیرا قرآن معناهای گوناگون را برمی‌تابد و تفسیرهای گوناگونی دارد. تو چیزی می‌گویی و آنها چیزی دیگر؛ ولی با سنت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله با آنان بحث و گفت‌وگو کن، که در برابر آن راه گریز نیابند.
در مناظره و پاسخ دادن به آنان عجله مکن تا من نیز برسم. پس از تو، من خواهم آمد.

[خوارج در گفت‌وگویشان با عبداللّٰه، همان سوالات قبلی و انتقاداتشان را مطرح کرده بودند؛ از جمله اینکه:
چرا من در جنگ بصره، غنائم را در بین آنها تقسیم کردم، ولی از تقسیم زن و بچه‌های دشمن به‌عنوان غنیمت خودداری کردم؟!
ابن‌عباس به من گفت: ای امیرالمؤمنین، سخنان این جماعت را شنیدید و برای پاسخ‌دادن، شما سزاوارترید.
در میان خوارج قرار گرفتم و سؤالات و انتقاداتی را که مطرح کرده بودند، پاسخ دادم.

در مورد تقسیم غنائم جنگ بصره به آنها پاسخ دادم: ]

🔻اما این که گفتید من پس از پیروزی در جنگ بصره غنائم را تقسیم کردم، ولی از تقسیم زن و بچه‌های دشمن خودداری کردم، بدانید که من آن روز بر اهل بصره منّت گذاشتم؛ همان‌گونه که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در فتح مکه بر اهل مکه منّت گذاشتند. اگر اهل بصره دوباره شورش کنند، ما می‌توانیم با شدّت بیشتری با آنان برخورد کنیم. علاوه بر آن، کدام یک از شما حاضر بودید که «عایشه» همسر رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله را به عنوان غنیمت جنگی ببرید؟
[گفتند: این را قبول کردیم.]

🔹ادانکردن حق جانشینی پیامبر(ص)

[ آن‌ها هم‌چنین به ابن عباس گفته بودند: او‌ جانشین رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بود؛ ولی حق این جانشینی را ادا نکرد و آن‌را ضایع ساخت. در پاسخ آن‌ها گفتم: ]

🔻ادّعا کردید که من جانشین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بودم و این جانشینی را ضایع کردم! در حقیقت شما بودید که با من مخالفت کردید و بر من پیشی گرفتید و زمام امور را از دست من خارج ساختید. جانشینان انبیا وظیفه ندارند که مردم را [با زور و به هر طریقی] تحت فرمان خود درآورند. خداوند انبیا را مبعوث می‌کند و آنان مردم را به‌سوی خویش فرا‌می‌خوانند و همان انبیا جانشین خود را به مردم معرفی می‌کنند و نیازی نیست که وصی پیامبر بر این امر اصرار بورزد. وظیفهٔ اهل ایمان است که به سراغ وصی رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله بروند! اگر خدا فرموده است:
{ وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْتِ مَنِ اسْتَطَاعَ إِلَيْهِ سَبِيلًا }
(و برای خدا، حج آن خانه برعهدهٔ مردم است، کسی که بتواند به‌سوی آن راه یابد.)

🔻چنانچه مردم حج خانهٔ خدا را ترک کنند، نقصی بر خانهٔ خدا وارد نمی‌شود و از ارزش آن کاسته نمی‌شود؛ بلکه این مردم هستند که به دلیل ترک حج گرفتار گناه شده‌اند! زیرا خداوند این خانه را برای مردم نشانهٔ هدایت قرار داده است.

🔻موقعیت من نیز چنین است که رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله مرا به عنوان نشانهٔ هدایت منصوب کردند و فرمودند: «یا علی، جایگاه تو نسبت به من، همانند جایگاه هارون نسبت به موسی است و جایگاه تو همانند جایگاه کعبه‌ است که باید مردم به سراغ‌ کعبه بروند و نه اینکه کعبه سراغ مردم برود.»

[ آنها گفتند: این استدلال نیز قانع کننده است. از این رو تعدادی از آنان برگشتند و خود را از صف خوارج جدا کردند؛ ولی چهار هزار نفر بر مخالفت خویش اصرار ورزیدند و به راه نادرست خود ادامه دادند.]

📚منابع:
۱. نهج ‌البلاغه، نامه۷۷
۲. الفصول‌المهمة، ص۱۰۱
۳. تاریخ‌طبری، ج۴، ص۴۷
۴. قرآن ‌کریم، سوره‌ آل‌عمران، آیهٔ۹۷
۵. الإحتجاج، ج۱، ص۱۸۷
۶. خصائص النسائی، ص۲۶۳

📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام

↩️ ادامه دارد...
2 روز پیش
سهم #روز_صد_وهفتاد_وسوم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۴ تا ۵۹

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄

📜 #خطبه61 : ( در سال ۳۸ هجری، پس از پایان جنگ نهروان، نسبت به آینده خوارج فرمود: )

🔹نهی از كشتار خوارج

♦️بعد از من با خوارج نبرد نکنيد، زيرا کسی که در جستجوی حق بوده و خطا کرد مانند کسی نيست که طالب باطل بوده و آن را يافته است. (مَنظور امام علیه السلام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند.)

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄

📜 #خطبه60 : ( در پایان جنگ با خوارج، در سال ۳۸ هجری شخصی گفت: ای امیرالمومنین! خوارج همه نابود شدند:)

🔹خبر از تداوم تفکر انحرافی خوارج

♦️نه سوگند به خدا هرگز ، آنها نطفه هايی در پشت پدران و رَحِمِ مادران وجود خواهند داشت، هر گاه که شاخی از آنان سر برآورد قطع می گردد، تا اينکه آخرين شان به راهزنی و دزدی تن در می دهند.

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄

📜 #خطبه59 : (در سال ۳۸ هجری به هنگام حركت برای جنگ با خوارج شخصی گفت، خوارج از پل نهروان عبور كردند امام فرمود:)

🔹خبر از قتلگاه خوارج

♦️"قتلگاه خوارج اين سوی نهر است؛ به خدا سوگند، از آنها جز ده نفر باقی نمی ماند و از شما نيز ده نفر کشته نخواهد شد.
منظور امام(علیه السلام) از «نطفه» آب نهر است که از فصيح ترين کنايه در رابطه با آب است، هر چند زياد و فراوان باشد. ما به اين مطلب در گذشته، در مورد مسأله ای شبيه همين مطلب اشاره کرده ايم."

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
2 روز پیش
سهم #روز_صد_وهفتاد_وسوم مطالعه نهج البلاغه خطبه ۶۴ تا ۵۹

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄

📜 #خطبه64 : تشويق به عمل صالح

🔹 شتافتن به سوی اعمال پسنديده

♦️ای بندگان خدا! تقوا پيشه کنيد و با اعمال نيکو به استقبال أجل برويد. با چيزهای فانی شدنی دنيا آنچه که جاويدان می ماند خريداری کنيد. از دنيا کوچ کنيد که برای کوچ دادنتان تلاش می کنند. آماده مرگ باشيد که بر شما سايه افکنده است. چون مردمی باشيد که بر آنها بانگ زدند و بيدار شدند و دانستند دنيا خانه جاويدان نيست و آن را با آخرت مبادله کردند. خدای سبحان شما را بيهوده نيافريد و به حال خود وا نگذاشت. ميان شما تا بهشت يا دوزخ فاصله اندکی جز رسيدن مرگ نيست. زندگی کوتاهی که گذشتن لحظه ها از آن می کاهد و مرگ آن را نابود می کند، سزاوار است که کوتاه مدّت باشد. زندگی که شب و روز آن را به پيش می راند به زودی پايان خواهد گرفت. مسافری که سعادت يا شقاوت همراه می برد، بايد بهترين توشه را با خود بردارد. از اين خانه دنيا زاد و توشه برداريد که فردای رستاخيز نگهبانتان باشد. بنده خدا بايد از پروردگار خود بپرهيزد، خود را پند دهد و توبه را پيش فرستد و بر شهوات غلبه کند، زيرا مرگ او پنهان و پوشيده است و آرزوها فريبنده اند و شيطان همواره با اوست و گناهان را زينت و جلوه می دهد تا بر او تسلّط يابد. انسان را در انتظار توبه نگه می دارد که آن را تأخير اندازد و تا زمان فرا رسيدن مرگ از آن غفلت نمايد. وای بر غفلت زده ای که عمرش بر ضدّ او گواهی دهد و روزگار او را به شقاوت و پستی کشاند. از خدا می خواهيم که ما و شما را برابر نعمت ها مغرور نسازد، و چيزی ما را از اطاعت پروردگار بازندارد و پس از فرا رسيدن مرگ دچار پشيمانی و اندوه نگرداند.

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄

📜 #خطبه63 : روش برخورد با دنيا

♦️آگاه باشيد، دنيا خانه ای است که کسی در آن ايمنی ندارد، جز آنکه به جمع آوری توشه آخرت پردازد و از کارهای دنيايی کسی نجات نمی يابد. مردم به وسيله دنيا آزمايش می شوند؛ پس هر چيزی از دنيا را که برای دنيا به دست آورند از کفشان بيرون می رود و بر آن محاسبه خواهند شد و آنچه را که در دنيا برای آخرت تهيّه کردند به آن خواهند رسيد و با آن خواهند ماند. دنيا در نظر خردمندان چونان سايه ای است که هنوز گسترش نيافته، کوتاه می گردد و هنوز فزونی نيافته کاهش می يابد.

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄

📜 #خطبه62 : ( در سال ۴۰ هجری روزهای آخر عمر شریف امام علیه السلام در کوفه در پاسخ به برخی از تهدیدها و کشته شدن ناگهانی فرمود:)

🔹موضع گيری امام برابر تهديد به قتل و ترور

♦️پروردگار برای من پوششی استوار قرار داد که مرا حفظ نمايد، هنگامی که عمرم بسر آيد، از من دور شده و مرا تسليم مرگ می کند که در آن روز نه تير خطا می رود و نه زخم بهبود می يابد.

┄═❁❀••••❈◦🦋◦❈••••❀❁═┄
2 روز پیش
⚜️ ویژگیهای سیاسی کارگزاران 1️⃣1️⃣

💎 بصیرت واستقامت مسؤولین، شرط مقابله با دشمن

💠امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) فرمودند: پرچم مبارزه(با دشمن) را جز افراد آگاه و با استقامت و عالم به جايگاه حق به دوش نمى كشند.


#نهج_البلاغه ، خطبه ۱۷۳ ، بند۲
#انتخاب_اصلح
#ویژگی_سیاسی
#نهضت_جهانی_نهج_البلاغه_خوانی
3 روز پیش
✨ بسم الله الرحمن الرحیم✨

🌹 شرح #حکمت195

🔷 پرهیز از بخل ورزی

🔰 درود خدا بر امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: (در سر راه از كنار مزبله اى عبور مى كرد.) اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند (و در روايت ديگرى نقل شد كه) اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد.

🔻در حکمت ۱۹۵ می‌خوانیم مولا علی (علیه السلام): در سر راه از کنار زباله‌دانی عبور می کردند فرمودند : "این همان چیزی است که بخیلان به آن بخل می ورزند."
در روایت دیگری نقل شده که حضرت فرمورد: این چیزی است که دیروز بر سر آن رقابت می‌کردید.

🔻 همانگونه که ملاحظه می فرمایید این حکمت از حکمت‌ها و بیاناتی است که مولا درصددند باطل بی ارزش و پست و فریبنده دنیا را برای انسان مؤمن برملا کند تا انسان در دنیا باشد و از دنیا استفاده کند ولی با دنیا و گرفتار دنیا نباشد.

🔻در حکمت ۱۳۲ نهج البلاغه قبلاً خوانده‌اید که مولا علی (علیه السلام) در تعبیر زیبای دیگری این بی ارزشی دنیا را اینگونه بیان فرمود: خدا را فرشته ای است که هر روز بانک می زند : "بزایید برای مردن، فراهم آورید برای نابود شدن و بسازید برای ویران گشتن."
هیچ کس در دنیا متولد نمی شود مگر آنکه یک روز میمیرد، هیچ چیزی جمع‌آوری نمی شود مگر آنکه نابود خواهد شد و هیچ کاخ و ساختمانی ساخته نمی شود مگر آنکه روزی ویران می شود. مهم است که انسان مؤمن حواسش به فانی بودن دنیا و بی ارزش بودن این دنیا پی ببرد و حواسش جمع باشد. البته از همین دنیا باید با این حواس جمعی برای آخرت خود استفاده کند.

🔻 اگر عزیزان خواستند این نگاه در وجودشان نهادینه شود، کافیست خطبه ۱۱۱ نهج‌البلاغه را با توجه بخوانند. مولا در این خطبه نکات بسیار دقیق و تلنگر های بسیار مؤثر دارند که من گوشه ای از آن را می خوانم: "همانا من شما را از دنیای حرام می ترسانم زیرا در کام شیرین و در دیده انسان سبز و رنگارنگ است، در شهوات و خواهش های نفسانی پوشیده شده و با نعمت های زودگذر دوستی می ورزد، با متاع اندک زیبا جلوه می‌کند و در لباس آرزوها خود را نشان می‌دهد و با زینت غرور خود را می آراید. شادی آن دوام ندارد و کسی از اندوه آن ایمن نیست. دنیا بسیار فریبنده و بسیار زیان رسانند است. دگرگون می‌شود و ناپایدار است. فناپذیر و مرگبار است و کشنده ای تبهکار. آنگاه که به دست آرزومندانش بیفتد و با خواهشهای آنان دمساز شود می نگرند که جز سرابی بیش نیست که خدای سبحان فرمود: "زندگی چون آبی است که از آسمان فرو فرستادیم و به وسیله آن گیاهان فراوان روید، پس خشک شده؛ باد آنها را پراکنده کرد و خدا بر همه چیز قادر و توانا است."

🎙 حجت الاسلام مهدوی ارفع
3 روز پیش
🔴 پرهیز از بخل ورزی


💠 امام علی علیه السلام در سر راه ، از كنار مزبله اى عبور مى كرد، فرمودند: اين همان است كه بخيلان به آن بخل مى ورزند. (و در روايت ديگرى نقل شد كه) اين چيزى است كه ديروز بر سر آن رقابت مى كرديد.


📒 #نهج_البلاغه ، حکمت ۱۹۵
3 روز پیش
✍🏻 بازنویسی تاریخ زندگی امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) به صورت داستانی از زبان ایشان

📃 قسمت صد و پنجاه‌ و‌ هشتم

🔸گناه من چیست، اگر ابوموسی گمراه شد؟!

[ در گفت‌وگوی دیگری با خوارج، از آنان پرسیدم: ]
🔻رهبر شما کیست؟

[ آن‌ها ابن‌الکوّاء را معرفی کردند. از آنان پرسیدم: ]
چرا از حکومت ما خارج شده‌اید؟

[ آن‌ها دوباره همان حرف‌ها و سؤالات را در مورد قبولی حَکمیت، تکرار کردند و من پاسخ سؤالات‌شان را دادم.
سپس از ابن‌الکوُاء سؤال کردم: ]

🔻ای فرزند کوّاء، به من بگو ابوموسی چه هنگامی "حَکَم" نامیده‌ شد؟ آیا هنگامی که انتخاب شد یا هنگامی که نظر خودش را بیان کرد و حکم صادر کرد؟
[ گفت: هنگامی که حکم صادر کرد. پرسیدم: ]

🔻پس قبول داری که وقتی او برای این کار انتخاب شد، فرد مسلمانی بود که تو امیدوار بودی طبق حکم قرآن نظر دهد؟
[ گفت: آری، چنین است. پرسیدم: ]

🔻پس انتخاب او و اعزامش برای این کار را نادرست و گمراهی نمی‌دانی، اگر هنگام انتخاب شرط عدالت را دارا بود؟!
[ آنها پاسخی نداشتند. پس پرسیدم: ]

🔻پس گناه من چیست، اگر ابوموسی گمراه شد؟! در آن زمان، من به حکمی که او صادر کرد، راضی نبودم و سخن او را نپذیرفتم.

[ آنها در مقابل سخنم درمانده شدند، سؤال دیگری مطرح کردند و گفتند: ما فهمیدیم که تو به این حَکمیت راضی نبودی؛ ولی چرا تردید به خود راه دادی و در معاهده نوشتی اگر حُکم کتاب خدا به نفع تو بود، من می‌پذیرم و از تو پیروی می‌کنم و اگر حُکم قرآن به نفع من بود، تو می‌پذیری و باید از من پیروی کنی؟ این سخن به معنای تردید تو در حقانیت خویش است و ابراز این تردید پس از ریخته‌شدن خون‌های فراوان جای تأمل دارد! در پاسخشان گفتم: ]

🔻به این پرسش من پاسخ دهید آیا یقین شما به دین بیشتر است یا یقین رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌و‌آله و مهاجران و انصار؟ آیا یقین من به حقانیت دین بیشتر است یا یقین معاویه و اهل شام؟

[ ابن‌الکوّاء‌گفت: رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله بیش از تو یقین داشت و اهل شام نیز بهتر از مشرکان قریش هستند و مهاجران و انصار هم برتر از ما بودند. گفتم:]

🔻وقتی خداوند به رسولش می‌فرماید:
{ قُلْ فَأْتُوا بِكِتَابٍ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ هُوَ أَهْدَىٰ مِنْهُمَا أَتَّبِعْهُ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِينَ }
(بگو اگر راست می‌گویید [که تورات و قرآن از سوی خدا نیست]، کتابی هدایت‌بخش‌تر از این دو از نزد خدا بیاورید، تا من از آن پیروی کنم!)

آیا رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله در حقانیت قرآن تردید داشتند که چنین سخنی را با مشرکان در میان گذاشتند؟ یا این‌گونه سخن‌گفتن برای رعایت انصاف است؟
[ ابن‌الکوّاء گفت: به خدای کعبه سوگند، که تو در این مناظره بر ما غالب شدی و به کاری که انجام دادی، آگاه تری! ]

📚منابع:
۱. قرآن کریم، سورهٔ‌ قصص، آیهٔ۴۹
۲. المعیار‌ والموازنة، ص۱۹۸

📗 علی علیه السلام از زبان علی علیه السلام

↩️ ادامه دارد...
3 روز پیش
دریافت سروش پلاس