حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه

کانال رسمی موسسه مصابیح الهدی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
تماس با ما: masabiholhoda_02177652134@
آدرس سایت:
mojtabatehrani.ir
سروش:
@mojtabatehrani.ir
اینستاگرام:
mojtabatehrani.ir
تلگرام، گپ، بله:
@mojtabatehrani_ir



📍 منافق❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوازدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
57 دقیقه پیش

📍 منافق❗️
📌در روایتی که به عنوان مقدّمۀ بحث آن را می خوانم، پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «وَ مَنْ خَالَفَتْ سَرِيرَتُهُ عَلَانِيَتَهُ فَهُوَ مُنَافِقٌ»؛ هر کسی باطنش با ظاهرش ناهماهنگ و مخالف است، منافق است، «كَائِناً مَنْ كَان»؛ تعبیر عجیبی است! هر جور که می خواهد باشد، «حَيْثُ كَانَ وَ فِي أَيِّ أَرْضٍ كَانَ وَ عَلَى أَيِّ رُتْبَةٍ كَانَ»؛1️⃣ شاید کمتر روایتی این گونه داشته باشیم؛ یعنی هر جور می خواهد باشد، به هر وضعی که می خواهد باشد، هر جا که می خواهد باشد و در هر مقام و رتبه ای هم که می خواهد باشد. دیگر ظاهراً حالتی در انتهایش باقی نمی ماند. هر کسی که باطنش با ظاهرش هماهنگ نیست؛ یعنی ظاهرش خوب است، ولی باطنش این طور نیست.
1️⃣ بحار الأنوار، ج 69، ص 207 و 208
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوازدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
59 دقیقه پیش

📍 تعریف نفاق❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوازدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 روز پیش

📍 تعریف نفاق❗️
📌 در تعریف نفاق، علمای اخلاق می فرمایند: عدم تطابق باطن با ظاهر، سِرّ و عَلَن. همین تعریفی را می کنند که راجع به صدق در عمل مطرح کردیم. می گویند: نفاق، عبارت از این است که سِرّ و عَلَن با هم تطابق نداشته باشد.
این عدم تطابق در روابط گوناگونی قرار می گیرد که اشارتاً آن ها را می گویم. اوّل، در ارتباط با مسایل اعتقادی و ایمانی است؛ یعنی در دل معتقد نیست، ولی به صورت زبانی ایمان و اسلام را اظهار می کند که به آن، «کفرِ نفاق» می گویند. شاخص ترین و متداول ترین شعبۀ نفاق همین است. آیات قرآنی زیادی در این مورد داریم. منشأ آن هم کذب است. اصلاً محور نفاق، کذب است، کذب در مقابل صدق مطرح است.
در آیۀ اوّل سورۀ‌منافقون خداوند می فرماید: «إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ»؛1️⃣ به این آیه خوب دقّت بکنید؛ یعنی وقتی منافقین پیش تو آمدند و گفتند به اینکه شهادت می دهیم که جنابعالی پیغمبر هستی. خدا می داند که تو پیغمبر هستی، و خدا هم گواهی می دهد به اینکه منافقین دروغ می گویند و دروغگوها هستند. منافقین پیش پیغمبر(ص) می آیند و می گویند: گواهی می دهیم به اینکه تو رسول الله(ص) هستی. این، یک گواهی است. در کنارش خدا گواهی می دهد و می فرماید: «وَاللَّهُ يَعْلَمُ»؛ خدا می داند، که بحث دانستن خداست. «وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ»؛ خدا می داند که تو پیامبر او هستی. بعد در گواهی سوّم خدا گواهی می دهد که منافقین دروغ می گویند. آن ها که آمدند و گفتند: شما رسول الله(ص) هستید، دروغ که نگفتند، این را که درست گفتند؛ چون «وَاللَّهُ يَعْلَمُ» خدا می‌داند که تو پیغمبرش هستی. پس چرا خدا می گوید و شهادت می دهد به اینکه آن ها دروغ می گویند؟
1️⃣ سورۀ‌مبارکۀ منافقون، آیۀ 1
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوازدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 روز پیش

📍 راستگوترین شما از نظر سخن❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
2 روز پیش

📍 راستگوترین شما از نظر سخن❗️
📌پیغمبر اکرم(ص) فرمودند: «إِنَّ أَدْنَاكُمْ مِنِّي وَ أَوْجَبَكُمْ عَلَيَّ شَفَاعَةً أَصْدَقُكُمْ حَدِيثاً»؛1️⃣ نزدیک ترین شما به من و آن کسی که بیش از همه بر من این حق را دارد که شفاعتش را در قیامت بکنم، کسی است که راستگوترین شما از نظر سخن باشد.
گاهی ممکن است، جنبۀ کمّی پیدا بکند. شخصی هشتاد درصد راست می گوید، شخص دیگر پنجاه درصد گفتارش را راست می گوید، ولی نسبت به خدا که نمی شود گفت: خدا بیشتر راست می گوید و -نعوذ بالله- کمی هم دروغ می گوید؛ بنابراین به کار بردن تعبیر «اصدق» و راستگوتر اشاره به همان جنبه های کیفی مسئله است، که خدا با شما بی پرده سخن می گوید و هیچ نقطۀ ابهامی در آن وجود ندارد. از راست ها کم نگذاشته است؛ یعنی همان کمالی که در صدق در گفتار وجود دارد، در اینجا هست و شما را به اشتباه نینداخته است. صریح، آشکار و واضح همه را گفته است. لذا در باب صدق می بینیم که در روایات آمده است: انسان آن قدر راست بگوید که حتی جای پایی از دروغ روی روح و دلش نماند.
1️⃣ مستدرك الوسائل، ج 8، ص 442 و ص454 و ج11 ص 171
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
2 روز پیش

📍 راستی و راست گفتن را یاد بگیرید❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
3 روز پیش

📍 راستی و راست گفتن را یاد بگیرید❗️
📌آن قدر روی سخن راست گفتن تکیه شده است. ابن أبي المِقدام می گوید: «قَالَ لِي أَبُوجَعْفَرٍ(ع) فِي أَوَّلِ دَخْلَةٍ دَخَلْتُ عَلَيْهِ»؛ بر امام باقر(ع) وارد شدم، همین که وارد شدم، حضرت فرمود: «تَعَلَّمُوا الصِّدْقَ قَبْلَ الْحَدِيثِ».1️⃣ اوّل، وجه ظاهر این روایت را بیان می کنم، چون چهار، پنج وجه برای آن گفته می شود، ولی آنچه از ظاهر روایت به دست می آید، این است که حضرت می فرماید: بروید راست گفتن را یاد بگیرید، سپس سخن بگویید. خیلی حرف مهمی است، به اصطلاح «بلبل زبانی» نکنید، خودتان را اسیر هواهای نفسانی نکنید. اگر هر چه به دهانتان می آید بگویید، با اینکه خیلی هم می خواهید مراعات بکنید، نتیجه اش راست های دست و پا شکسته، یا حرف های شش، هفت پهلو است که منشأ آن شیطنت ها است. این ها هنر نیست؛ چون به عنوان هنر مطرح می کنند. هنرمند کسی است که بتواند مهار نفس را بگیرد. هنر این نیست که چندپهلو سخن بگویی و به اصطلاح به سر عدّه ای شیره بمالی.
این هنر و زیرکی نیست. «تَعَلَّمُوا الصِّدْقَ قَبْلَ الْحَدِيثِ»؛ اوّل بروید صدق، راستی و راست گفتن را یاد بگیرید، قبل از آنکه بخواهید سخن بگویید. اوّل بروید آدم شوید، سپس حرف بزنید. می گوید: همین که پایم را داخل گذاشتم، «فِي أَوَّلِ دَخْلَةٍ دَخَلْتُ عَلَيْهِ»، حضرت این را به من فرمود. چه بسا او رفته بود از امام باقر(ع) حدیث یاد بگیرد و برود آن را نقل کند و جزء رُوات بشود. همین که وارد شده است، حضرت به او می فرماید: برو اوّل راست گفتن را یاد بگیر. بعد بیا حدیث را از من بشنو و نقل کن. لذا از نظر بُعد اخلاقی در ارتباط با این قسم از صدق -که صدق در گفتار است-، انسان باید خیلی مراعات بکند.
1️⃣ الكافی، ج 2، ص 104- وسائل الشيعه، ج 15، ص 365- بحارالأنوار،ج 70، ص244
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
3 روز پیش

📍 سخن راست گفتن❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
4 روز پیش

📍 سخن راست گفتن❗️
📌امام علی(ع) می فرماید: «مَا يَزَالُ أَحَدُكُمْ يَصْدُقُ حَتَّى لَا يَبْقَى فِي قَلْبِهِ مَوْضِعُ إِبْرَةٍ مِنْ كَذِبٍ»؛ یک نفر از شما همیشه راست می گوید، آن قدر راست می گوید تا اینکه در دل او هیچ جای پایی -حتّی به قدر سر سوزنی- از دروغ نمی ماند؛ یعنی راست گفتن و صدق، ملکۀ او می شود، «حَتَّى يَكُونَ عِنْدَ اللَّهِ صَادِقاً»؛1️⃣ آنجاست که وقتی نزد خداوند می رسد، صادق می شود. بحث صدّیق جداست، تازه صادق می شود، که این حالت در ارتباط با سخن است؛ صدق در ارتباط با سخن است.
انسان گاهی چندپهلو حرف می زند، در صورتی که هیچ ضرورتی‏ هم اقتضا نمی کند؛ لذا صدق در گفتار باید طوری باشد، که به‏صورت یکی از خوها و ملکات حسنه در بیاید، چون خودش ملکه ای از ملکات و فضایل اخلاقی و نفسانی است، و انسان باید به این مرز برسد.
امام علی(ع) فرمودند: «سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ(ص)يَقُولُ»؛ شنیدم پیغمبر‏اکرم(ص) می فرمود: «إِنَّ مِنْ مَكَارِمِ الْأَخْلَاقِ صِدْقَ الْحَدِيثِ»؛2️⃣ سخن راست گفتن، یکی از مکارم اخلاق است؛ یعنی باید به نحوی در درون ریشه داشته باشد که زبان به سوی خلاف نچرخد.
1️⃣ مستدرك الوسائل، ج‏8، ص 455
2️⃣. مستدرك الوسائل، ج‏8، ص 454
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
4 روز پیش

📍 راستگو و راستگوتر❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
5 روز پیش

📍 راستگو و راستگوتر❗️
📌ما به روایات و آیاتی برخورد می کنیم که مادّۀ صدق را در پیکرۀ «اَفعَل تفضیلی» ریخته است. صدق را در قالب «اَصدَق» و راستگوتر بیان کرده است. مگر راستگو و راستگوتر داریم؟ یا راست یا دروغ است، امّا راستگوتر به چه معناست؟ در راستگوتر دو تصویر وجود دارد: اوّل، مقایسۀ فرد با فرد است؛ به این معنا که فردی از انسان ها خبرهایی که می دهد، فرض کنید که پنجاه درصدش راست است و پنجاه درصد دیگر که می گوید، دروغ است. امّا فرد دیگری نسبت‌به او هشتاد درصد راست می گوید. اینجا جنبۀ کمّی پیدا می کند که می گوییم: این فرد راستگوتر از اوست.
حالت دوّم، در مورد یک نفر است. کسانی که این دو کمال صدق در گفتار را رعایت کنند، راستگوتر هستند. با اینکه هر آنچه را می‌گوید، راست است، امّا یکی همۀ راست را از اوّل تا به آخر گفت، در حالی که دیگری بخشی را گفت و بخشی را حذف کرد. همچنین، در کلام راستی که گفت، همان ظاهرِ مفهوم کلام را اراده کرد، امّا دیگری، خلاف آن ظاهر و احتمال ضعیف ترش را در نظر گرفت. هر دو هم راست گفتند، ولی یکی توریه کرد و دیگری نکرد. هر دو راست گفتند، امّا این راستگوتر از اوست.
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
5 روز پیش
حضور در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران
https://tehranbookfair.ir/#/
مؤسسه مصابیح الهدی
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی #حاج_آقا_مجتبی_تهرانی (ره)
@mojtabatehrani.ir
5 روز پیش

📍 کمالِ صدق در گفتار❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
6 روز پیش

📍 کمالِ صدق در گفتار❗️
📌بحث توریه است، چون توریه1️⃣ را بحث کردم، دیگر این جا نمی خواهم وارد بشوم. در بحث دروغ، مفصّل بحث کردم و گفتم که در کجا از نظر فقهی دروغ جایز است، که یکی از آن ها ضرورت هاست. اگر ضرورتی اقتضا نمی کند؛ یعنی ضرورتی که مجوز شرعی داشته باشد، انسان در صحبت‌کردنش مقیّد باشد که طرف مقابل خلاف آنچه را که ظاهر کلام است، را در نظر نگرفته باشد، چون ممکن است انسان یک سخن و کلام را بگوید و ادا کند، که چند پهلو داشته باشد. یک ظاهر عُرفی داشته باشد، احتمالات غیر ظاهری هم داشته باشد. انسان آن احتمال غیر ظاهری را در نظر می گیرد و ادا می کند. تا جایی که ضرورت -به اصطلاح شرعی- ندارد، این کار را نکند. علمای اخلاق می گویند: معاریضِ بدون ضرورت و این سبک سخن گفتن را ترک کند، که از کمالِ صدق در گفتار است
1️⃣ حضرت استاد؟ره؟ بحث توریه را در سال 1365هـ.ش به طور مفصّل و مبسوط بیان فرمودند. که در مجموعۀ آفات زبان،با عنوان دروغ منتشر گردیده است.
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
6 روز پیش

📍 از نظر اخلاقی انسان باید رعایت بکند❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش

📍 از نظر اخلاقی انسان باید رعایت بکند❗️
📌از نظر اخلاقی انسان باید رعایت بکند که اگر می خواهد مطلبی را برای کسی نقل کند، مراقب باشد و موضوع را به اصطلاح «سَرسَری» نگیرد. این حالت در جایی مطرح است که مُغرض نیست و دارد مطلب را نقل می کند و به خاطر بی التفاتی به جمیع مفاهیم، نتوانست همه را القا بکند.
در حالت دوّم، منشأ شیطنت است. -نعوذ بالله- قسمتی از راست را می گوید و قسمتی را -از روی اغراض شیطانی اش- حذف می کند. در کار نظر دارد و بی‌نظر نیست. علّتش غفلت و بی‌توجّهی نیست، بلکه با نظر این کار را می کند. چقدر این عمل زشت است که انسان بخشی از راست را بگوید و بخش دیگر را -از روی شیطنت هایش- حذف کند. طرف مقابل مطلبی را از این راست به دست می آورد، با اینکه می گوید: دروغ که نگفتم، راست هم گفتم، خلاف واقع است و شنونده خلاف آن واقع را می فهمد. او گفته است: انجام می دهم. شنونده می فهمد که انجام نمی دهم، چون قسمتی را از روی شیطنت حذف کرده است.
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش
🎞 #كليپ_تصويرى

🏴#روضه

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش

📍 سبک سخن راست گفتن❗️
📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش

📍 سبک سخن راست گفتن❗️
📌این سبک سخن راست گفتن، بر دو قِسم است. اوّل، غفلت از ادای کلام است، درست همۀ آن را حفظ نکرده است تا بیاید بگوید: بلکه فقط مقداری را حفظ کرده است. این حالت از نظر اخلاقی موردنظر است که وقتی انسان دارد مطلب راستی را می گوید، مراقبت کند مفاهیمی که می خواهد القا کند، معاریض از مفاهیم است که از کلام استنتاج می شود، آن ها را درست و صحیح القا کند که طرف مقابل برداشت خلافی نکند. در غیر این صورت، راست می گوید، امّا راستی که می گوید، اگر ناخودآگاه تقطیع شده باشد، به شکلی که طرف مقابل خلاف آنچه گوینده گفته و او دارد القا و نقل می کند، برداشت کند، نقص از گوینده است که دارد خبر راست را می گوید.
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_اخلاق_ربانی
📖 #صدق_و_نفاق

📝 جلسه دوم


#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش
🎞 #كليپ_تصويرى

🏴#روضه

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش

📍 خدایا! کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نبردشان❗️
📚 #مجموعه_ادب_الهی
📖 #تأدیب_نفس

📝 جلسه نوزدهم

🎞 #كليپ_تصويرى

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش

📍 خدایا! کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نبردشان❗️
📌دارد وقتی این آیات نازل شد معروف است دیگر اینکه در روایات ما هست: «وَ إِنَ جَهَنَّمَ لَمَوْعِدُهُمْ أَجْمَعين لَها سَبْعَةُ أَبْوابٍ لِكُلِّ بابٍ مِنْهُمْ جُزْءٌ مَقْسُوم»1️⃣ دارد که وقتی این آیۀ جهنّم و عذاب که جهنّم هفت در دارد و چه. دارد «فَسَقَطَتْ فَاطِمَةُ سلام‎الله‎علیها عَلَى وَجْهِهَا» به رو افتاد زهرا‎ سلام‎الله‎علیها. «الْوَيْلُ‏ ثُمَ‏ الْوَيْلُ‏ لِمَنْ‏ دَخَلَ‏ النَّار»2️⃣وای وای بر آن که وارد آتش بشود. بله من یک روایت به ذهنم الآن آمد. که من دریک روایتی دیدم از پیغمبراکرم(ص) که حضرت فرمود: به دخترش زهرا‎سلام‎الله‎علیها که گریۀ تو موجب گریۀ ملائکه‌ها و فرشتگان می‎شود. یعنی هر وقت تو شروع کنی به گریه کردن فرشته ها همه گریه می‎کنند از گریۀ تو. یک همچین موجودی است؟ زهرا‎ سلام‎الله‎علیها رجاء رو نمی‎دانست؟ نعوذبالله. نعوذ بالله . این نیست، هر دو هست، هر دو هست. یعنی هم نظر به این سمت داره و هم نظر به آن سمت داره. با نظر به این سمت است می‎گوید: « الْوَيْلُ‏ ثُمَ‏ الْوَيْلُ‏ ». بله نظر به اون‎طرف می اندازه. می‎گوید: خدا کسانی که جزء شیعیان ما هستند به جهنّم نبردشان. خوب دقّت کنید عجیب است شما وقتی نگاه می کنید تواین روایاتی که راجع به زهرا‎ سلام‎الله‎علیهاست هر دوتا رو می‎بینید. آیۀ جهنّم وارد می‎شود یک همچنین حالتی. از رو می افتد زمین امّا از آن طرفم همین که به خدا می‎گوید: «صلی الله علیک یا فاطمة»
1️⃣ سورۀ مباركۀ حجر، آیات43و44؛ «و‌قطعاً وعده همه آنان دوزخ است، دوزخی که برای آن هفت در است و از هر دری بخشی از آنان وارد می‌شوند.»
2️⃣ بحارالانوار، ج43، ص88
〰️〰️〰️〰️〰️

📚 #مجموعه_ادب_الهی
📖 #تأدیب_نفس

📝 جلسه نوزدهم

#حاج_آقا_مجتبی_تهرانی
@mojtabatehrani.ir
1 هفته پیش
دریافت سروش پلاس