آیات برگزیده

هَذَا مِنْ فَضْلِ رَبِّي
 
🌃 هر شب یک آیه
📖 برگزیده ای از آیات قرآنی
به همراه ترجمه،تفسیر و صوت

✔️کپی بدون لینک کانال با ذکر صلوات مجاز است.

پیام رسان ایتا http://eitaa.com/ghorun


21 ساعت پیش
✨🌟✨🌟✨▫️▫️▫️▫️▫️▫️

حکمت ۱۸۰ نهج البلاغه:

طمع عامل ذلت

وَ قَالَ (علیه السلام): الطَّمَعُ رِقٌّ مُؤَبَّدٌ.

و فرمود (ع): طمعكارى، بردگى هميشگى است.

#نهج_البلاغه

🔸 @ghorun
21 ساعت پیش
🖌📘🖌📘🖌▫️▫️▫️▫️▫️▫️▫️

فرازی از صحیفه سجادیه
دعا در طلب بخشش و آمرزش گناهان
دعای شانزدهم

يَا أُنْسَ كُلِّ مُسْتَوْحِشٍ غَرِيبٍ، وَ يَا فَرَجَ كُلِّ مَكْرُوبٍ كَئِيبٍ، وَ يَا غَوْثَ كُلِّ مَخْذُولٍ فَرِيدٍ، وَ يَا عَضُدَ كُلِّ مُحْتَاجٍ طَرِيدٍ
اى که هر رمیده دور از خانمان به تو الفت مى گیرد و هر اندوهگین دل شکسته، گشایش از تو مى خواهد و هر رانده بى کس و یاور را، تو فریادرسى و هر بینواى دور افتاده را تو مددکارى.

أَنْتَ الَّذِى وَسِعْتَ كُلَّ شَيْءٍ رَحْمَةً وَ عِلْما
تویى که علم و رحمت تو همه چیز را فرا است.

وَ أَنْتَ الَّذِى جَعَلْتَ لِكُلِّ مَخْلُوقٍ فِى نِعَمِكَ سَهْما
و تویى که براى هر آفریده اى در نعمتهاى تو نصیبى مقرر گرفته.
#صحیفه_سجادیه

📗 @ghorun ⬅️
21 ساعت پیش
🌼🔸🌼🔸🌼✨✨✨✨✨✨✨

طاووس یمانی می گوید:
کنار کعبه رفتم مردی را دیدم زیر ناودان خانه خدا نماز می خواند و دعا می کند و اشک می ریزد. نزد او رفتم، دیدم امام سجاد علیه السلام است، گفتم:
یابن رسول الله! شما را در چنین حال می بینم با اینکه دارای سه امتیاز مهم هستی که هر کدام از آنها مایه امید و نجات است:

۱. فرزند پیامبر هستی.
۲. شفاعت جدت شامل حال شما است.
۳. مشمول رحمت الهی می باشی.

حضرت فرمود:
✨اما فرزند پیامبر بودنم امیدوار کننده نیست. زیرا خداوند می فرماید:
فَإِذَا نُفِخَ فِي الصُّورِ فَلَا أَنسَابَ بَيْنَهُمْ يَوْمَئِذٍ وَلَا يَتَسَاءَلُونَ
ﭘﺲ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺻﻮﺭ ﺩﻣﻴﺪﻩ ﺷﻮﺩ ، ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﻭﺯ ﻧﻪ ﻣﻴﺎﻧﺸﺎﻥ ﺧﻮﻳﺸﺎﻭﻧﺪﻱ ﻭ ﻧﺴﺒﻲ ﻭﺟﻮﺩ ﺧﻮﺍﻫﺪ ﺩﺍﺷﺖ ﻭ ﻧﻪ ﺍﺯ ﺍﻭﺿﺎﻉ ﻭ ﺍﺣﻮﺍﻝ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﻣﻰ  ﭘﺮﺳﻨﺪ ;(١٠١مومنون)

✨شفاعت جدم نیز مایه امید نمی باشد زیرا خداوند می فرمایید: وَلَا يَشْفَعُونَ إِلَّا لِمَنِ ارْتَضَىٰ
 ﻭ ﺟﺰ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺴﻲ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﭙﺴﻨﺪﺩ ﺷﻔﺎﻋﺖ ﻧﻤﻰ  ﻛﻨﻨﺪ.(٨٢انبیاء)
پیامبر شفاعت نمی کند مگر اشخاص نیک را بنابراین شفاعت مرا از خوف خدا ایمن نمی کند

✨و اما در مورد رحمت پروردگار قرآن می فرماید:
 إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ (٦٥ اعراف)
رحمت خدا شامل حال نیکوکاران است، من نمی دانم از نیکوکارانم، یا نه.(منظور مقام عالی عصمت است)

☀️نتیجه اینکه باید امیدوار بود اما در کنار ایمان و عمل صالح.

📗القرآن یواکب الدهر ج 2 ص 18
گناه شناسی،قرائتی ص161
#داستان
📓 @ghorun 🖊
21 ساعت پیش
🎦 #سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین
محمود متوسل
✳️ اعمال صالح را چگونه به
آخرت برسانیم؟

📖 @ghorun 🖋
21 ساعت پیش
🌱📚🌱📚🌱〰〰〰
امام صادق علیه السّلام فرمودند:

نیکی (به مردم) هدیه ای از سوی خداوند به بنده اش است و چنان نیست که هر که دوست دارد به مردم نیکی کند، آن را انجام دهد، و چنان نیست که هر کس علاقه به کار نیک داشته باشد، بر آن قادر شود.

تحف العقول، ص363
#حدیث
📘 @ghorun 🖌
21 ساعت پیش
21 ساعت پیش
🎙 #سخنرانی استاد قرائتی
تفسیر سوره فاطر آیات ۷و۸

✏️ @ghorun 📝
21 ساعت پیش
🎙 سوره فاطر آیه : ۸
محمد حسین سعیدیان

📚 @ghorun 🌿
21 ساعت پیش
• ~~~~~🍀🌹 🌹🍀~~~~~•

ادامه تفسیر:

روشن است: این مشیت الهى توأم با حکمت اوست، و به هر کس آنچه لایق آن هست مى دهد.
لذا در پایان آیه، مى فرماید: مبادا بر اثر شدت تأسف و حسرت بر وضع آنها جانت از دست برود (فَلا تَذْهَبْ نَفْسُکَ عَلَیْهِمْ حَسَرات).
این تعبیر، همانند تعبیرى است که در آیه ۳ سوره شعراء آمده است: لَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ أَلاّ یَکُونُوا مُؤْمِنِینَ: گوئى مى خواهى جان خود را از دست دهى که ایمان نمى آورند .
تعبیر به حَسَرات که به اصطلاح مفعول لاجله براى جمله قبل است، اشاره به این است که نه تنها یک حسرت بر آنها مى خورى، بلکه حسرتها بر آنها دارى!
حسرت از دست دادن نعمت هدایت، حسرت ضایع کردن گوهر انسانیت، حسرت از دست دادن حس تشخیص، تا آنجا که زشت را زیبا مى بینند، و بالاخره حسرت گرفتار شدن در آتش قهر و غضب پروردگار!
اما چرا حسرت نخورد؟: براى این که: خداوند از اعمال آنها آگاه است و آنچه را شایسته آنند به آنها همان مى دهد (إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ بِما یَصْنَعُونَ).
از لحن آیه، دلسوزى فوق العاده پیامبر اسلام(صلى الله علیه وآله) نسبت به گمراهان و منحرفان کاملاً هویداست، و چنین است: حال یک رهبر الهى راستین، که از عدم پذیرش مردم نسبت به حق، و تسلیم در برابر باطل، و پشت پا زدن به تمام وسائل سعادت، آن چنان رنج مى برد که: گوئى مى خواهد قالب تهى کند.
تفسیر نمونه

~~🍀🌹🍀~~
🆔✍ @ghorun
21 ساعت پیش
•~~~~~🍀🌹 🌹🍀~~~~~•
بسم اللّه الرحمن الرحیم
دوستان سوره فاطر آیه۸ به همراه ترجمه، تفسیر و صوت لطفا پس از خواندن نشر دهید. التماس دعا

.~~~~~~~~.
آیه۸} «أَفَمَنْ زُيِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَنًا ۖ فَإِنَّ اللَّهَ يُضِلُّ مَنْ يَشَاءُ وَيَهْدِي مَنْ يَشَاءُ ۖ فَلَا تَذْهَبْ نَفْسُكَ عَلَيْهِمْ حَسَرَاتٍ ۚ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»

.🌹.
آیه۸}آيا آن كس كه زشتى كردارش براى او آراسته شده و آن را زيبا مى‌بيند [مانند مؤمن نيكوكار است‌]؟ خداست كه هر كه را بخواهد بى‌راه مى‌گذارد و هر كه را بخواهد هدايت مى‌كند. پس مبادا به سبب حسرتها[ى گوناگون‌] بر آنان، جانت [از كف ]برود؛ قطعاً خدا به آنچه مى‌كنند داناست.

.~~~~~~~~.
تفسیر آیه۸} گفتار و کردار پاک و صالح به سوى خدا مى رود!
از آنجا که در آیات گذشته، مردم به دو گروه تقسیم شدند گروهى مؤمن و گروهى کافر یا گروهى حزب اللّه و دشمن شیطان و گروهى پیروان و حزب او ، در نخستین آیه مورد بحث، یکى از ویژگیهاى مهم این دو گروه را که در واقع سرچشمه سایر برنامه هاى آنها است بیان کرده، مى گوید: آیا کسى که زشتى عملش در نظر او زینت داده شده، و آن را زیبا مى بیند، همانند کسى است که واقعیات را آنگونه که هست، زشت و زیبا درک مى کند ؟ (أَ فَمَنْ زُیِّنَ لَهُ سُوءُ عَمَلِهِ فَرَآهُ حَسَناً).
در حقیقت، این مسأله کلید همه بدبختى هاى اقوام گمراه و لجوج است، که اعمال زشتشان به خاطر هماهنگ بودن با شهوات و قلبهاى سیاهشان در نظرشان زیباست.
بدیهى است، چنین کسى، نه موعظه اى را پذیرا مى شود، نه آمادگى براى شنیدن انتقاد دارد، و نه هرگز حاضر است مسیر خود را تغییر دهد.
نه پیرامون اعمال خویش به تجزیه و تحلیل مى پردازد، و نه از عواقب آن بیمناک است.
و از آن بالاتر، هنگامى که سخن از زشتى و زیبائى به میان آید، مرجع ضمیر را در زیبائیها خودشان مى دانند، و در زشتیها مؤمنان راستین را! واى بسا کفار لجوج، هنگامى که آیات گذشته را درباره حزب شیطان و سرنوشت دردناکشان شنیدند، آن را بر مؤمنان راستین تطبیق کردند، و خود را مصداق حزب اللّه شمردند!
و این مصیبت و فاجعه اى است بسیار بزرگ.
اما چه کسى اعمال سوء بدکاران را در نظرشان جلوه مى دهد؟ خداوند؟ یا هواى نفس؟ و یا شیطان؟
بدون شک عامل اصلى، هواى نفس و شیطان است، اما چون خدا این اثر را در اعمال آنها آفریده، مى توان آن را به خدا نسبت داد، زیرا انسانها هنگامى که گناهى را مرتکب مى شوند، در آغاز که فطرتشان پاک و وجدانشان بیدار و عقلشان واقع بین است، از عمل خود ناراحت مى شوند، اما هر قدر آن را تکرار مى کنند از ناراحتى آنها کاسته مى شود.
تدریجاً به مرحله بى تفاوتى مى رسند، و اگر باز هم تکرار کنند زشتیها در نظرشان زیبا مى شود، تا آنجا که آن را از افتخارات و فضائل خویش مى پندارند، در حالى که در منجلاب بدبختى غوطهور شده اند.
جالب این که: قرآن، هنگامى که: این سؤال را مطرح مى کند: آیا کسى که زشتى عملش در نظرش تزیین شده، و آن را زیبا مى بیند... نقطه مقابل آن را صریحاً ذکر نمى کند، گوئى مى خواهد: به شنونده مجال وسیعى بدهد: امور مختلفى را که مى تواند، نقطه مقابل باشد، در نظر خویش مجسم کند و بیشتر و بیشتر بفهمد، گوئى مى خواهد بگوید: آیا چنین کسى همانند افراد واقع بین است؟!...
آیا چنین کسى، همانند پاکدلانى است که همیشه به محاسبه نفس خویش مشغولند؟...
آیا چنین کسى امید نجات براى او هست؟
سپس، قرآن به بیان علت تفاوت این دو گروه پرداخته، مى افزاید: خداوند هر کس را بخواهد گمراه مى کند، و هر کس را بخواهد هدایت مى نماید (فَإِنَّ اللّهَ یُضِلُّ مَنْ یَشاءُ وَ یَهْدِی مَنْ یَشاءُ).
اگر گروه اول، اعمال زشتشان در نظرشان تزئین شده، این نتیجه اضلال الهى است، اوست که این خاصیت را در تکرار اعمال زشت قرار داده، که نفس انسان به آن خو مى گیرد و عادت مى کند، و همرنگ و هماهنگ آن مى شود.
و اوست که به مؤمنان پاکدل چشمانى نافذ و بینا، و گوشهائى شنوا براى درک حقایق آن چنان که هست، مى بخشد.
ادامه تفسیر:👇

🆔✍ @ghorun
21 ساعت پیش
دریافت سروش پلاس