پرسمان أین ولیّ اللّٰه ارواحنا له الفداء

سؤالات خود را به آی دی زیر ارسال کنید و جواب های آن را در کانال پرسمان دریافت نمایید:
@velayateshgh14


⭐نکات طلایی پرسمان

❓سؤال:
چرا خداوند در برخی از آیات، به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع برای خودش استفاده کرده است❓

مشاهده پاسخ #سؤال۴۱۵ در
@ayna_valiollah_porseman

لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه
فقط برای خانم‌ها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
2 روز پیش
🔒💭
#سؤال_۴۱۵:
#قرآنی
#اطلاق_ضمیر_جمع_برای_خداوند

سؤال کننده: بی نام

با اینکه خداوند "هُوْ" و یکتاست؛ چرا در سوره قدر و کوثر، "انّا" آورده شده و خودش را جمع بیان می‌کند ؟!

#پاسخ_۴۱۵ :
سلام دوست عزیز💐

در قرآن کریم بارها مشاهده کردیم که خداوند وقتی از افعال خود خبر می‌دهد، از کلمه و ضمیر مفرد استفاده می‌کند.
✨«ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُم؛
بخوانید مرا، تا اجابت کنم شما را.»✨
📖 "فاطر، ۴٠: ۶٠."
🖌 اما برخی مواقع، در زبان عربی و گاهی غیر عربی، متکلم و گوینده به دلایل متعدد، به جای این‌که بگوید: "من این کار را انجام می‌دهم."
می‌گوید: "ما این کار را انجام می‌دهیم."

اما علت این امر در چیست ❓

1⃣ قرآن کریم، زبان محاوره‌ای را که بهترین وسیله ارتباط با انسان‌هاست برگزیده؛ مثلاً در زبان محاوره‌ای می‌گوییم "فلانی جوانمرد است."
در حالی‌که ممکن است زن باشد نه مرد.
و همچنین در آیه ١۵ سوره فاطر داریم: «أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ...» ضمیر «أَنْتُمُ» مذکر است، در حالی‌که خطاب عمومی است و متوجه می‌شویم که منظور همه انسان‌ها هستند نه فقط مردان.

2⃣ گاهی متکلم برای این‌که عظمت خود را به مخاطب گوشزد کند، به جای این‌که بگوید "من"، از کلمه "ما" استفاده می‌کند.

بارها مشاهده کردیم افراد به جای ضمیر مفرد از ضمیر جمع استفاده می‌کنند؛
مثلاً: "ما آمدیم شما نبودید." که هم در ضمیر "ما" و هم در ضمیر "شما" که حالت جمع دارد، منظور مفرد است؛ اما برای تعظیم، احترام و شخصیت بخشیدن از ضمیر جمع استفاده شده است.
در مورد خداوند تبارک و تعالی نیز گاه از باب تشریف و تعظیم از "نحن" استفاده می‌شود.

📖 خداوند در آیه اوّل سوره فتح می‌فرماید: ✨«إِنَّا فَتَحْنَا لَکَ فَتْحاً مُبِینا؛
به راستی ما برای تو پیروزی آشکاری فراهم آوردیم.»✨
خداوند به خاطر اشاره به عظمت خود می‌گوید: "ما شهر مکه را فتح کردیم."
و تعبیر "ما" که به عظمت اشاره دارد، با ذکر "فتح" مناسب‌تر است.
همچنین این نکته در آیه‌های زیر نیز جریان دارد:
✨«إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِدًا وَمُبَشِّرًا وَنَذِيرًا؛
ای پیامبر! به راستی ما تو را شاهد بر امت و مژده‌رسان و بیم‌دهنده فرستادیم.»✨
📖 "احزاب، ٣٣: ۴۵."

✨«إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْر؛
ما این قرآن عظیم الشأن را در شب قدر نازل کردیم.»✨
📖 "قدر، ٩٧: ١."

✨«إِنَّا أَعْطَیْنَاکَ الْکَوْثَرَ؛
بی‌تردید ما به تو خیر فراوان _که برکت در نسل است و از فاطمه ریشه می‌گیرد_ عطا کردیم.»✨
📖 "کوثر، ١٠٨: ١."

3⃣ گاهی هم خداوند متعال، برای این‌که توجه ما را جلب کند به اسبابی که او برای انجام کاری قرار داده است، به جای این‌که بگوید: من انجام دادم؛ تعبیر به ما می‌کند.
مثلاً گاه خداوند جان گرفتن را به خود نسبت می‌دهد، گاه به حضرت عزرائیل علیه‌السّلام و گاه با صیغه متکلم مع الغیر بیان می‌کند، مثل👈 «إِنَّا نَحْنُ نُحْيِي وَنُمِيتُ وَإِلَيْنَا الْمَصِير؛ بی‌تردید ماییم که زنده می‌کنیم و می‌میرانیم، و بازگشت به سوی ماست.»
📖 "ق، ۵٠: ۴٣."

در آیهٔ ۴ سوره رعد داریم:
🍃«ما برخی از آنان را در میوه و محصول با آنکه از یک آب سیراب می‌شوند بر برخی دیگر برتری می‌دهیم...»🍃
و همین تعبیر "ما برخی را بر دیگری برتری می‌دهیم" به این معنا نیست که در این بین، اسبابی غیر از خداى سبحان نیز در کارند، بلکه همه به خداوند منتهى مى‌شوند و به امر او عمل می‌کنند.

همچنین در آیه ۶١ سوره یونس داریم:
✨«.. و شما ای مردم! هیچ کاری انجام نمی‌دهید، مگر آنکه وقتی سرگرم به آن کار هستید، گواه و شاهد شماییم.»✨

تعبیر به صیغه جمع در مورد خداوند، براى اشاره به عظمت مقام اوست، با این‌که ذات پاک او از هر جهت یکتاست؛ و این‌که همواره مأمورینى سر بر فرمان او دارند، و در اطاعت امر خداوند آماده و حاضرند.

💡نکته قابل ذكر این است که گاهی ممکن است در یک آیه، هر سه حکمت وجود داشته باشد؛
مانند: «إِنَّا انزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ»

4⃣ گاهی خداوند با بیان ضمیر متکلم وحده، شدت نزدیک بودنِ فعل به ذات مقدس خويش را نشان می‌دهد؛
✨«فِي جَنَّةٍ عَالِيَةٍ؛
در بهشت بلند مرتبت مقام عالی یافته‌اند.»✨
"غاشیه، ٨٨: ١٠."

✨«وَادْخُلِي جَنَّتِي؛
و در بهشت من داخل شو.»✨
"فجر، ٨٩: ٣٠."

خداوند با بیان «جَنَّتِي» می‌خواهد عظمت بهشت را بیان کند؛ "به بهشت خودم وارد شو😊."

@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
3 روز پیش
🔒💭
#سؤال_۴۱۴:❓
#احکام_شرعی
#نگاه_به_عکس_شهدا
سلام. می خواستم بدونم نگاه کردن به عکس شهدا _نامحرم هستند_ چه حکمی دارد؟

#پاسخ_۴۱۴:
سلام دوست عزیز🌹

💠 نگاه‌کردن خانم به عکس شهدا و علما که نامحرم هستند، از نظر فقهی اشکال ندارد و جایز است✔. هرچند برای بیماردلی که در نگاهش العیاذبالله قصد ریبه و لذت باشد و ایجاد انگیزه‌ای برای گناه کند، جایز نیست🙈.

✨در کنار حکم فقهی، ذکر این مطلب هم خالی از لطف نیست که با توجه به درجات وجودی فرد📶، هر عملی ممکن است برای شخصی مستحب، برای شخص دیگر مکروه و یا حتی حرام باشد.

💠 اصل در این مسأله، هم‌سو بودن با شیوه شهدا و علماست. چه بسا مشاهده سبک و روش علما و شهدا، تأمل‌کردن در احوالات، جملات و سخنان روشمند آنان، بالاتر از نگاه دوختن به تصویر چهره آن‌هاست👌.

✨به عبارتی اگر به عکس شهدا به عنوان جنبه استقلالی نگاه شود، موجب حجاب هست؛ اما اگر این نگاه به عنوان آیت و نشانه‌ای از آیات الهی باشد، موجب ترقی و کمال انسان می‌گردد؛ چنان‌که دیده می‌شود افراد از طرق مختلف، نظیر زدن عکس شهدا بر کوله‌های اربعین، همراه داشتن عکس‌هایشان در راهپیمایی‌ها، در فضای شخصی و منزل، همین‌طور در قالب فعالیت‌های هنری🎨 و در فضای مجازی📱 سعی در فرهنگ‌سازی و بیان جایگاه این اسطوره‌ها دارند؛ زنده نگه‌داشتن نام و یاد شهدا🌕 از طرق مختلف، امری بسیار پسندیده‌ است.

با تشکر از شما همراه گرامی، امید که پاسخ را دریافت کرده و همگی به نحو احسن عمل کنیم😊.

@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
3 روز پیش
⭐نکات طلایی پرسمان

❓سؤال:
نگاه به عکس شهدا و علما توسط بانوان چه حکمی دارد⁉

مشاهده پاسخ #سؤال۴۱۴ در
@ayna_valiollah_porseman

لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه
فقط برای خانم‌ها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
2 هفته پیش
⭐نکات طلایی پرسمان

❓سؤال:
آیه «وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً»
حاوی چه مسائل شرعی و حقوقی است⁉
حکم خداوند در مورد مرد ناسازگار چیست⁉

مشاهده پاسخ #سؤال۴۱۳ در
@ayna_valiollah_porseman

لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه
فقط برای خانم‌ها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
3 هفته پیش
🔒💭

#سؤال۴١٣
#قرآنی
#سرپیچی_زن_و_مرد_از_وظایفشان
سؤال کننده: خانم کرمی

سلام به همه دوستان عزیز و بزرگوار، سؤالی برایم پیش آمده در مورد آیه ۱۲۸ سوره نساء (وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً ...). هم تفسیر و مسائل شرعی و حقوقی آن را می‌خواهم بدانم.
سپاسگزارم.

#پاسخ۴١٣ :
سلام دوست عزیز 🌹
آیه ١٢٨ سوره نساء، بحث نُشوزِ مرد را مطرح می‌کند.
در قرآن کريم، نُشوز را هم در مورد زن داریم و هم در مورد مرد. نُشوز، اِعراض از حقوقِ زن و مرد و سرپیچی از وظیفهٔ طرفین است؛ مثلاً عدمِ تمکين جنسی زن، یا خیانت هر کدام از طرفین، و ناسازگاری و اِعراضِ مرد در زناشویی و نفقه دادن.
در مورد نُشوزِ زن🙎‍♀، آيه ٣۴ به بعدِ این سوره را داریم، که چهار مرحله را به مرد پیشنهاد داده؛
و در مورد نُشوزِ مرد🙎‍♂، آیه ١٢٨ به بعد.

با توجه به جمع‌بندی این آیه و احادیثی که در این زمینه آمده، حکم شرعی برای نُشوز مرد، به این صورت است که زن برای گرفتن حق خودش در مرحله اول باید موعظه کند، و اگر فایده نداشته باشد، مرحله بعد رجوع به داور و حاکم است که حاکم، مرد را الزام می‌کند تا به وظیفه خودش عمل کند، اگر باز هم مرد امتناع کرد، تعزیر -مجازات- می‌شود.
📚 "منابع فقه شیعه؛ ج۲۶، صص۶٠٧،۶٠٩،۶١١،
ح۹۴۹تا۹۵۶ا"

در قانون مدنی و مجازات اسلامی هم آمده که اگر مرد از نفقه دادن استنکاف کرد، محکوم و حتی تعزیر می‌شود.

این آیه لطائف زیبای اخلاقی و اجتماعی را در جایگاه زن و مرد، بیان می‌کند؛ و برای حفظ امنیت زن در برابر مردی که ناشزه است و زنی که از نُشوز و اعراض مرد می‌ترسد، بهترین پیشنهادی که می‌دهد صلح و گذشت است💐.
یعنی یک سری مشکلات دو طرفه وجود دارد که برای تحکیم خانواده، مرد از خطاهای زن چشم می‌پوشاند و زن هم از یک سری حقوق خود می‌گذرد برای این‌که منجر به طلاق نشود و خانواده مستحکم بماند؛ در واقع برای این‌که از ضررهای بیشتر جلوگیری کنند، این آیه پیشنهاد به مصالحه می‌دهد🤝 و با توجه به شرایط، باید تصمیم بگیرند که این کار را می‌خواهند انجام بدهند یا نه؛ هرچند چنین زنی اجازه دارد به داور و حاکم جامعه رجوع کند و تمام حقوقش را بگیرد، یعنی این اجازه طبق این آیه سلب نشده است.

🖌 پس پیشنهاد زیبایی که قرآن در این مورد مطرح کرده این‌گونه است و نکته‌های مختلفی در این آیه وجود دارد👇:
1⃣ باتوجه به شأن نزولی که این آیه دارد، در رابطه با مردی که دو زن دارد بیان شده، و زن مُسنِ او که مورد نُشوز قرار گرفته و از اعراض همسرش هراسان است، و برای این‌که پشتیبانی و حمایت همسر را داشته باشد، می‌تواند از برخی حقوق خود صرف نظر کند، در واقع چنین زنی بین بد و بدتر، بد را انتخاب می‌کند.

2⃣ در آیه ١٢٩ سوره نساء باتوجه به شأن نزول آن، اشاره زیبایی به تعدد همسر دارد، و تعدد همسری را که در آیهٔ ٣ سوره نساء به شرط عدالت آمده، رد می‌کند:
🍃«فَانْكِحُوا مَا طَابَ لَكُمْ مِنَ النِّسَاءِ مَثْنَىٰ وَثُلَاثَ وَرُبَاعَ ۖ ؛
زنانی که شما را خوش آید دو یا سه یا چهار به همسری بگیرید💑.»🍃
و در آیه ١٢٩ سوره نساء، با «لَنْ» شرط عدالت را نفی می‌کند و می‌فرماید:👈 "ولو این‌که شدید حریصِ آن زن باشید"، یعنی نمی‌توانید شرط عدالت را داشته باشید:
🌱«وَلَنْ تَسْتَطِيعُوا أَنْ تَعْدِلُوا بَيْنَ النِّسَاءِ وَلَوْ حَرَصْتُمْ ۖ فَلَا تَمِيلُوا كُلَّ الْمَيْلِ فَتَذَرُوهَا كَالْمُعَلَّقَةِ ۚ وَإِنْ تُصْلِحُوا وَتَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ غَفُورًا رَحِيمًا»🌱

پس با توجه به عدالت، تعدد را هم نفی می‌کند.

3⃣ در آیه ١٣٠ سوره نساء خداوند مطرح می‌کند که من نگاهم اصلاح و صلح است ولی اگر راهی برای صلح پیدا نکردید جدا شوید، یعنی مجوزی هم برای طلاق می‌دهد.

@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
3 هفته پیش
⭐نکات طلایی پرسمان

❓سؤال:
تأثیر دعا در زندگی چه میزان است⁉

مشاهده پاسخ #سؤال_۴۰۸ در
@ayna_valiollah_porseman

لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه
فقط برای خانم‌ها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
1 ماه پیش
⭐نکات طلایی پرسمان

❓سؤال:
چرا به #اذن‌مرد_در_جراحی‌زن نیاز است⁉

مشاهده پاسخ #سؤال_۴۱۰ در
@ayna_valiollah_porseman

لینک دعوت به گروه أین‌ولی‌الله‌ارواحنا‌فداه
فقط برای خانم‌ها👇
https://sapp.ir/joingroup/5Zbe6xv94tu0dU1HYfV7kSXz
1 ماه پیش
🔒💭
#سؤال_۴۱۲:❓
#اجتماعی
#لزوم‌شرکت‌در‌جهاد‌علیه‌کرونا

سؤال کننده: بی‌نام، تاریخ ۹۹/۱/۱۹

سلام.‌ من خیلی دوست دارم در برنامه‌های جهادی شرکت کنم.
این‌که می‌گویند بمانید در خانه که نه خودتان نه دیگران آسیبی ببینید، نگرانی‌ام این هست که خدای ناکرده بیرون بیایم و همین بحث ناقل بودن پیش بیاید. برای همین هم خیلی وقته ماندم در خانه ولی دلم پر می‌کشد برای این‌جور کارها. گفتم بگویم شاید بتوانید راهنمایی‌ام کنید.

📢#پاسخ_۴۱۲:
سلام دوست عزیز🌹
حس انسان‌دوستانه شما قابل تقدیر است.

⚠حکم شرعی این جهاد، واجب کفایی است، یعنی با انجام دادن برخی افراد، تکلیف از بقیه برداشته می‌شود.

#ایثارلازمه‌شرکت‌درجهاد

در هر جهادی باید از خودگذشتگی‌ها داشت؛ مجاهد در راه خداوند می بایست خطرات و سختی‌هایی که همراه است را بپذیرد و خانواده او نیز او را همراهی کند؛ نمونه‌های بارزی در تاریخ داشتیم که تقصیر و کوتاهی افراد، آن‌ها را از ثواب در جهاد محروم ساخت😓 چرا که
«أَفْضَلَ‌ عَمَلِ‌ الْمُؤْمِنِ‌ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِ‌ اللهِ‌.»
📚"کنزالعمال، ج۱۳، ص۳۰۷."

🚩 نكات مهم در مشارکت جهادی:
🎯 در کارهای جهادی، نیت خالصانه و انگیزه الهی داشتن را اصل قرار دهید.
🎯 کار جهادی خود را مدیریت کنید به نحوی که با انجام سایر وظایف شما از جمله مادری و همسری مغایرت نداشته باشد؛ تلاش کنید اطرافیانتان را نیز مشتاق و همراه کنید.
🎯 در شرایط حادّ -بیماری کرونا و... - و زمانی که در جامعه نیرو‌های کمکی کافی وجود نداشته باشد، شرکت در این جهاد را در اولویت قرار دهید.
🎯 با رعایت اقتصاد مقاومتی و تلاش ایثارگرانه، کشورمان را که با تحریم‌ها و عدم واردات برخی کالاها مواجه است از واردات با قیمت‌های بالا بی‌نیاز سازیم.
🎯 با توجه به مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای افراد خانواده، شرایط حضور خود و تدابیر لازم در مشارکت را بررسی کنید. برای مثال اگر امکان حضور ندارید ولی در منزل چرخ خیاطی دارید می‌توانید با تولیدی‌ها صحبت کنید و در خانه ماسک و پوشش پرستاران بدوزید.
🎯 همیشه مشکلات جهادی با کمک‌های مالی حل نمی‌شود؛ چنانکه برخی در عاشورا حاضر بودند تمام اموال و داراییشان را بدهند اما خودشان معاف گردند! گاه حضور یک پزشک و پرستار را با کمک‌های مالی نمی‌توان جایگزين كرد. پس اولويت‌ها را بررسی کنید ببینید بهترین کار خداپسندانه👌در هر موقعیت چیست؟ گاه حضور فردی، گاه کمک‌های مالی، گاه تشویق متخصصین و خیرین، گاه همیاری در غسال‌خانه و گاه.... .

🔺اگر با تمام مواردی که گفته شد، شرایط حضور نداشتید، بدانید قطعا این نیت خیرخواهانه شما در نزد خداوند جایگاه والایی دارد😊.

⚡پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: «بِرُّ الوالِدَينِ يَجْزي مِنَ الجِهاد؛ نیکی کردن به والدین از شرکت در جهاد کفایت می‌کند.»
📚"الدرّالمنثور، جلال‌الدین‌سیوطی، ج۴، ص۱۷۶."

⚡امام رضا علیه‌السّلام می‌فرمایند: «در روز قیامت نامه‌های اعمالی را نزد بندگانی می‌آورند، آن‌ها اعمال نیکی را در آن نامه‌ها می‌بینند که آن‌ها را انجام نداده‌اند.
به خدا عرض می‌کنند: خدایا به عزّتت سوگند، خودت می‌دانی که ما این کارهای نیک را انجام نداده‌ایم!!😦
خداوند می‌فرماید: راست می‌گویید، شما نیّت انجام این کارها را نمودید، و ما آن‌ها را برای شما در نامه‌های اعمالتان نوشتیم، سپس شما مشمول پاداش آن‌ها✨ می‌شوید.»

@ayna_valiollah_porseman
🔓
2 ماه پیش
احکام باردار و شیرده.pdf
🖌#فتوای مراجع عظام تقلید در مورد #روزه خانم #باردار یا #شیرده

@ayna_valiollah_porseman
3 ماه پیش
🔒💭
#سؤال_۴۱۱:❓
#احکام‌_شرعی
#حکم_روزه_‌خانم‌باردار_و_شیرده
سؤال کننده: سیده مطهره، تاریخ: ۹۹٫۱٫۳۱

سلام وقت بخیر ایام مبارک ضمن عرض ادب خدمت مدیر محترم گروه و اساتید بزرگوار یک سؤال شرعی مطرح شده بود در گروه مادران که خیلی بحث شد ولی نتیجه دقیقی گرفته نشد برای روزه مادر باردار و شیرده می‌خواستم اگر امکان دارد حکم دقیق روزه را در این دو مورد بفرمایید.

📢 #پاسخ_۴۱۱:
با سلام و آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما مخاطب بزرگوار🌹.

سؤالی که مطرح کردید از دو منظر قابل بررسی است:
🍼 اول این که روزه گرفتن برای جان خود مادر🤰ضرر داشته باشد؛ که در این صورت نظر حضرت آیت الله خامنه‌ای مدظلّه‌العالی این است که "اگر روزه برای مادر باردار ضرر دارد، روزه‌ گرفتنش صحیح نیست و قضای آن بر او واجب است. ✅
🍼 روزه بر مادر شیرده اگر برای خودش ضرر داشته باشد، واجب نیست و بنابر احتیاط واجب، برای هر روز یک مدّ طعام به فقیر بدهد و در هر دو صورت روزه‌ها را باید قضا کند."

🍼 دوم اگر روزه گرفتن باعث ضرر به جان جنین و نوزاد باشد حضرت آقا در این مورد این طور پاسخ داده‌اند که "مادر باردار اگر ترس ضرر بر جنین را دارد و ترس و نگرانی وی هم دارای منشأ عقلایی باشد، واجب است روزه را افطار کند، باید روزه را بعداً قضا نماید و برای هر روز یک مدّ -وعده- طعام به فقیر بدهد."
🍼 اگر روزه گرفتن مادر شیرده باعث کمی شیر و ناراحتی بچه👶 شود، روزه بر او واجب نیست و باید برای هر روز، یک مدّ طعام به فقیر بدهد و قضای روزه را هم بعداً به جا آورد.

⚠اما نکته‌ای هست که باید بدان توجه کرد که اگر خانم شیرده، راه دیگری برای شیردادن به بچه داشته باشد مثلاً شخصی با اجرت یا بدون اجرت به بچه شیر دهد یا از شیر دادن با شیشه و یا شیر خشک کمک بگیرد با فرض امکان جایگزین، مانند راه‌هایی که به طور مثال ذکر شد و عدم ضرر برای خود و نوزاد، بنابر احتیاط واجب روزه بر او واجب است👌.

⚡لازم به توضیح است منظور از یک مدّ، وزنی معادل هفتصد و پنجاه گرم و منظور از طعام، غذای اصلی آنچه مانند نان، آرد، گندم و برنج است می‌باشد.
آنچه واجب است این است که به عنوان کفاره، یک مدّ طعام به فقیر بدهید، که می‌توانید هزینه آن را به خود فقیر بپردازید، به این شرط که مطمئن باشید برای تهیه طعام استفاده می‌کند و یا می‌توانید هزینه آن را به افراد مطمئن بسپارید، تا از طرف شما، طعام تهیه کنند و در اختیار فقرا قرار بدهند.
📚"اجوبه الاستفتائات،۱۳۸۹،ص۱۵۵،س۷۴۶،۷۴۵،۷۴۷و ۸۰۶."
📚"استفتائات جدید، ج ۱، ص ۲۷، س ۱۵۰."

@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
3 ماه پیش
۹۹٫۲٫۱۸
▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
3 ماه پیش
🔒💭
#سؤال_۴۱۰:❓
#احکام_وحقوق‌اسلامی
#اذن‌مرد‌_در_‌جراحی‌زن
سؤال کننده: خانم کرمی

سلام و عرض ادب
چرا زمانی که بحث عمل جراحی برای یک خانم پیش می‌آید باید همسر، برادر یا پدر او اجازه این عمل را بدهند؟ چرا زن نسبت به جسم خود اختیار ندارد؟ آیا همین حکم زمینه ظلم به زنان از طرف همسران را ایجاد نمی‌کند؟ گاهی نیاز به یک عمل جراحی در زن، همچون نازائی با عدم همراهی همسر، موجب سوء استفاده مرد می‌شود و بهانه‌ای برای ازدواج مجدد او می‌شود.
آیا در اسلام و قرآن در این مورد حکمی آمده است؟ قانون چه می‌گوید؟ شرع چه می‌گوید؟ آیا به آن عمل می‌شود؟

📢#پاسخ_۴۱۰:
سلام دوست عزیز🌹

این قضیه از سه منظر قابل بررسی است؛ اول از منظر شرع، دوم قانون و سوم رَویِّه یا عرف.

🗝طبق قاعده فقهی "لاضَرر" در فقه امامیه، نه زن و نه مرد این مجوز را ندارند که برای آسیب رساندن به بدن خودشان به کسی اجازه دهند؛ لذا از منظر شرعی هیچ تفاوتی بین زن و مرد راجع به اختیار بر بدن و جسمشان نیست‌.
از منظر قانونی نیز چون قانون ما از فقه نشأت می‌گیرد، مشابه همین بحث را داریم.

🗝اما چون طبق مادهٔ ۴۹۵ قانون مجازات اسلامی، «هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب تلف یا صدمه بدنی گردد، ضامن دیه است، مگر آن‌که عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این‌که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود»؛ بدین خاطر برای عمل جراحی، قبل از عملیات پزشکی رضایت✅ أخذ می‌شود، که در حقیقت این أخذ برائت، از باب جبران خسارت است و نه رضایت. که باز در این امر هم تفاوتی بین زن و مرد نیست یعنی
چه زن باشد و چه مرد، پزشک باید این برائت را أخذ نماید.

حتی مطابق بند ج ماده ۱۵۸ قانون مجازات اسلامی، «هر نوع عمل جراحی یا طبی مشروع که با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی وی و رعایت موازین فنی و علمی و نظامات دولتی انجام می‌شود، در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نیست».

🗝این که آیت الله العظمی خامنه‌ای مد‌ّظله‌العالی می‌فرمایند: "به طور کلّى اطاعت زن از شوهر، در خصوص خروج از منزل بدون عذر شرعى لازم است مگر آنکه خروج از منزل در ضمن عقد شرط شده باشد."
و اینکه در شرع، ولایت زن بر همسرش است، براساس تعهداتیست که شرع برای هر یک وضع کرده؛ و زن و مرد در ابتدای زندگی مشترک💍، خود را بر این تعهدات پایبند می‌دانند.

🗝در آیه ٣۴ سوره نساء آمده: «الرِّجالُ قَوَّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ؛ مردان سرپرست زنان هستند، به‌خاطر برتری‌هایی که خداوند برای بعضی نسبت به بعضی دیگر قرار داده‌است و به خاطر نفقه‌ای که از اموالشان به زنان می‌پردازند.»

🗝خداوند متعال به خاطر تفاوت‌هایی که در آفرینش و از روی مصلحت نوع بشر میان آن‌ها قرار داده و برای لطافت، جذابیت و احساسی بودن زن، وظیفه کار و تأمين معاش، تهيه مسكن و مركب را برعهده مردان قرار داده و‌ حقّ ریاست بر خانواده و سرپرستی و تدبیر امور خانواده را به مردان محول كرده‌ است.
در واقع دین جامع اسلام، با توجه به خلقت و روحيّات مرد و زن، حقوقی را برای هر یک قرار داده‌ است و ولایت مرد و کسب رضایت از او، نه تنها ظلم به حقوق زنان نیست بلکه برای ایجاد آرامش و عشق بیشتر بین زن و مرد لازم است و موجب استحکام بیشتر خانواده می‌شود.
هرچند طبق نظر مراجع عظام حفظهم‌الله‌تعالی نیز، خانم برای درمان ناباروری نیاز به اجازه همسر ندارد. البته شایسته است برای عدم اختلاف، زوج به تفاهم برسند👌.

🗝اما یک رَویِّه‌ای در بیمارستان‌ها🏨حاکم شده و به صورت عرف، متداول گردیده -از باب قانون نانوشته- که معادل قانونی ندارد بر اینکه در مورد زن حتما همسرش باید این مجوز را بدهد.
با بررسی‌های به عمل آمده دلیل ایجاد چنین رَویِّه‌ای ناشی از این است که در هر عمل جراحی، اگر خسارتی بر فرد صورت گیرد، ولیّ دم او ادعای جبران خسارت می‌کند، پس عملا از او مجوز می‌گیرند؛ حال اگر این ولیّ دم خانمیست که بچه دارد و همسر ندارد، برای جراحی فرزند از مادر بچه مجوز می‌گیرند. در مواقعی که خانمی پدر، مادر، برادر و همسر نداشته باشد، از خودش مجوز می‌گیرند.
یعنی اگر از لحاظ فقهی حساب کنیم، به دنبال ولیّ دم هستند، که می‌تواند همسر، پدر یا مادرش باشد؛ چون ولیّ دم مدعی جبران خسارت💵 است.
پس این قضیه برمی‌گردد به رَویِّه‌ای که در بیمارستان‌ها حاکم است، در اینکه برای جراحی یک خانم، اگر خسارتی به ایشان وارد شود، اولین مدعی او همسرش است، برای پیشگیری از مشکلات بعدی، از همان ابتدا مجوز را از همسرش می‌گیرند. کما اینکه برعکسش هم هست، یعنی برای آقا زمانی‌که پدر و فرزند و برادر ندارد، از خانمش رضایت می‌گیرند.

@ayna_valiollah_porseman
3 ماه پیش
۹۹٫۲٫۱۱
▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
3 ماه پیش
🔒💭
#سؤال_۴۰۹:❓
#احادیث_و_ادعیه
#کتمان‌بیماری‌یا‌طلب‌شفا
سؤال کننده: بی‌نام، تاریخ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸

آیا در صورت وقوع بیماری، گفتن به بقیه و طلب دعا کردن برای شفا خوب است؟
یا طبق برخی احادیث درد را باید پنهان کنیم؟

📢 #پاسخ_۴۰۹:
سلام دوست عزیز🌹

پنهان کردن بیماری فی نفسه لازم نیست، انسان می‌تواند برای بیماری خود از مؤمنین طلب شفا کند و بخواهد برای او دعا کنند🤲.
طبق احادیث، دعای در حق دیگری مستجاب است؛ و بسیاری شاهد برطرف شدن گرفتاری‌ها به واسطه دعای جمعی بوده‌ایم.

💊حتی زمانی که فرد قدرت تحمل آن بیماری را ندارد، چه بسا با گفتن به فردی پر انرژی و مثبت، از لحاظ روحی به او کمک کند و مایه دلگرمی او شود😊.
در روايات به امیدوار کردن و تقویت روحی بیمار تأکید شده است👌.
✨پیامبر اکرم صلّی‌اللّٰه‌علیه‌وآله می‌فرمایند:
«هنگامی که از بیمار عیادت می‌کنید، پس او را به زندگی امیدوار سازید؛ این کار گرچه مقدرات را تغيير نخواهد داد و مانع از مرگ نخواهد شد اما وسیله آرامش خاطر بیمار است❤.»
📚 "بحارالانوار، ج۸۱، ص۲۲۵."

💊مسلماً گفتن درد و بیماری برای کسی که ظرفیت و تحمل آن را ندارد، مطلوب نیست، مگر آن هنگام که از آن بیرون آمده باشد و گفتنش درس و عبرتی🗝 برای فرد باشد.

💊اینکه برخی عرفا هم چون آیت الله بهجت رضوان‌الله‌تعالی‌علیه، اظهار بیماری و ناراحتی را مکروه می‌دانند، شايد مراد، شکوه و گلایه از بیماری است و یا اين کراهت برای اولیا و بزرگان است، چون در درجات بالاتر شایسته است فرد مشکلات، سختی‌ها و بیماری‌های خود را برای دیگران بازگو نکند🤭.
مؤمن کتوم است، و این کتمان فقط مربوط به اسرار مگو نیست که کتمان درد و رنج هم هست. وجود مؤمن باید مثل کوه باشد.
ابتلایی که برای من است، چه لزومی دارد برای دیگری بازگو کنم🤫؟!
باید صبور باشیم و سعه وجودی خود را وسعت بخشیم حتی می‌توان از یک فتنه، درگیری، رنج، ضربه و فشار، بالاترین رزق و بهره را برد.

✨امیرالمؤمنین علی علیه‌السّلام می‌فرمایند:
«فِی صِفَةِ الْمُؤْمِنِ الْمُؤْمِنُ بِشْرُهُ فِی وَجْهِهِ وَ حُزْنُهُ فِی قَلْبِهِ؛
شادی مؤمن در چهره او، و اندوه وی در دلش پنهان است.»
📚"نهج البلاغه، حکمت ۳۳۳."

تلاش کنیم ظرفیت وجودیمان را بالاببریم، آنقدر کم تحمل نباشیم که درِ دلمان را باز بگذاریم تا هر کس از آن با خبر شود🙈.

✨چنانکه اميرمؤمنان علی علیه‌السّلام می‌فرمایند:
«جُمِعَ خَيْرُ الدُّنْيَا وَالاْخِرَةِ فِي كِتْمَانِ السِّرِّ وَمُصَادَقَةِ الاَْخْيَارِ وَجُمِعَ الشَّرُّ فِي الاِْذَاعَةِ وَمُوَاخَاةِ الاَْشْرَارِ؛
خير دنيا و آخرت در دو چيز جمع شده است؛ كتمان سرّ و دوستى با نيكان، و تمام شرور در دو چيز جمع شده: فاش كردن اسرار و دوستى با اشرار.»
📚 "بحارالانوار، ج۷۲، ص۷۱."

@ayna_valiollah_porseman

💭🔓
4 ماه پیش
🔒💭
#سؤال_۴۰۸:❓
#اعتقادی
#سرنوشت‌وتغییرآن
سؤال کننده: خانم محمدی

من مدتی ‌است که تأثیر دعا در زندگی ذهنم را مشغول کرده.
این‌که اصلا آیا سرنوشت ما از قبل تعیین شده یا نه؟
این‌که دعا می‌تواند تغییرش بدهد؟
چقدر تأثیرگذار هست؟
من بابت یک اتفاقی در زندگیم خیلی دعا کردم
ولی نتیجه‌ای ندیدم.
می‌گویم شاید سرنوشت من این هست.
خیلی ذهنم آشفته است.
راستش خانمی بودند، گفتند که می‌توانند دعایی بنویسند و گره از کار من بردارند.
من نمی‌دانم واقعا چنین کاری حقیقی هست یا خیر؟

#پاسخ_۴۰۸:
سلام دوست عزیز🌹

در مورد تعیین سرنوشت باید گفت مسلماً سرنوشت ما با اعمال و افکارمان شکل می‌گیرد و از قبل تعیین نشده است، بسیاری از آیات قرآن بر این موضوع دلالت دارد؛
«إِنَّ اللّهَ لاَ یُغَیِّرُ مَا بِقَوْمٍ حَتَّى یُغَیِّرُواْ مَا بِأَنْفُسِهِمْ؛ در حقيقت‏ خدا حال قومى را تغيير نمى‏‌دهد تا آنان حال خود را تغيير دهند.»
📖"رعد، ۱۱:۱۳."
وجود قوه اختیار و عالم بهشت و جهنم نیز دلیل بر این مدعاست که انسان‌ سرنوشتش را خودش رقم می‌زند و همچنین هر سال در شب‌های قدر🌙، آن را به مرحلهٔ امضا✏ می‌رساند. البته عالم ماده و عواملی که در آن رخ می‌دهد، در سرنوشت انسان‌ها نیز اثرگذار است؛ از جمله جنگ، کرونای فعلی و ‌‌‌... .
در واقع باید گفت محدوده عمل انسان بین جبر و اختیار است.

⚡ تأثیر دعا در زندگی؛
مطمئناً دعا و اجابت آن می‌تواند به روش‌های مختلفی در زندگی ما تأثیر بگذارد؛
گاهی به همان صورتی که می‌خواهیم تأثیرش را می‌بینیم.
گاهی موانعی برای استجابت دعا وجود دارد که نسبت به آن بی‌توجه هستیم؛ همچون:
🔻بعضی از گناهان موانع اجابت دعاهایمان هستند و فرد نسبت به آن بی‌توجه است.
🔻فرد دعا کننده، عوامل مادی و معنوی را، برای برآورده شدن دعا مهیا نمی‌کند و تنها با دعا و بی‌توجه به وظایف خود، انتظارِ رسیدن به حاجت خود را دارد.
🔻گاه حاجت ما، نیازمند گذشت زمان است و برای کسب آن، باید ظرفیت لازم را داشت؛ چنانکه اگر برای رفع گرسنگی طلب نان و پنیر کنید سریع آماده می‌شود؛ اما اگر طالب غذایی چون قرمه سبزی باشید، باید صبوری کنید تا طبخ شود.
🔻گاهی طلب ما امری است که به صلاحمان نیست، به همین دلیل اجابت دعا را به نحو دیگر و بهتری در زندگیمان مشاهده خواهیم کرد؛ اما ممکن است بگوییم دعایمان اجابت نشد در حالی که این‌گونه نیست و در صورت صبر و شکرگزاری، غالباً با گذر زمان علل معلوم می‌شود و به خاطر انجام نشدنش خدا را شکر می‌کنیم🤲.

🌟چند نکته در مورد استجابت سریع دعا:
✨شرایط دعا کردن را رعایت کنید، از جمله این‌که:
سعی کنیم با اخلاص و تمام توجه دعای خود را از درگاه الهی بخواهیم نه صرف بیان بدون توجه😊 .
قبل از دعا استغفار کنید، با بسمله، روبه قبله و
با فرستادن صلوات بر پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌ وآله و اهل‌بیت ایشان علیهم‌السّلام در ابتدا و انتهای دعایتان، آن را محفوف دارید.

✨برای اجابت سریع حاجات به حضرات معصومین علیهم‌السّلام توسل کنید. در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم که رتق و فتق همه امور ما به دست ایشان است؛ و نیز با قربانی کردن، چله گرفتن و نذر، طلب خود را از خداوند منّان تمنّا دارید؛ با این نیت که اگر صلاح شماست به شما داده شود.

⛔در رابطه با رجوع به افراد دعا نویس؛
توصیه می‌کنیم از این کار اکیداً پرهیز کنید. این روش‌ها در سیره معصومین علیهم‌السّلام دیده‌نشده‌است. غالب این افراد علم حقیقی ندارند و یا به دنبال کسب پول از این راه هستند که در این صورت آثار منفی مراجعه به این افراد جبران‌ناپذیر است.
آری! خوب است بزرگان و اولیا در حق انسان دعا کنند، دعا در حق دیگران بسیار ارزشمند است و دعای اولیا به طریق اولی اثر گذار خواهد بود👌.

@ayna_valiollah_porseman
💭🔓
4 ماه پیش
۹۹٫۱٫۲۷
▫پاسخ به سؤالات اعضای گروه
4 ماه پیش
دریافت سروش پلاس